Läs senare

”Corona kan leda till positiva digitala effekter för undervisningen”

podcastKan coronakrisen verkligen leda till något positivt för lärarna? Jo, kanske det. När lärartrion som gör podden Kvarsittning samlas för att spela in en coronaspecial ser de en möjlighet till ett digitalt lyft för skolan, bättre undervisning på distans och en stor möjlighet att hitta bra exempel på fake news till sina rådande lektioner.

18 mar 2020
”Corona kan leda till positiva digitala effekter för undervisningen”
Eva Lindström (förskolan), Charlotta Hemlin (gymnasiet) och Henrik Isacsson (högstadiet) är lärartrion som gör nya podcasten Kvarsittning från Lärarnas tidning.

I vanliga fall när Lärarnas Tidnings podd Kvarsittning spelas in, diskuteras vardagsnära och oftast ganska lättsamma lärarproblem. Det kan handla om allt från bristande lönekriterier och stökiga elever till jobbkläder fulla med springmask. Men i tisdags, mitt i coronakaoset satte sig gymnasieläraren Charlotta Hemlin, högstadieläraren Henrik Isacsson och förskolläraren Eva Lindström i poddstudion och spelade in ett extraavsnitt där de pratar om hur de hanterar sin jobbvardag mitt i coronakrisen.

Problemen för lärarna är givetvis många. De berättar att många av deras kollegor och elever är hemma just nu, att det råder vikariebrist och att ovissheten om vad som ska hända om skolorna stänger är stor.

Men Henrik Isacsson väljer att se ljust på situationen. Han tror till exempel att krisen kommer att förbättra den digitala undervisningen och skapa ännu bättre lektioner på distans.

– Jag tror att det kan leda till något positivt för framtiden. Detta kan tvinga oss att digitalisera skolan. Man kommer att märka att det går att ha möten via videokonferenser och i olika chattgrupper.

Gymnasieläraren Charlotta Hemlin fyller i:

– Coronalyftet! Detta kommer att göra oss mer digitala. Bara det inte blir så att eleverna upptäcker att det går lika bra att vara hemma. Men jag tror inte det. Jag tror att de kommer att sakna oss. Och varandra.

Charlotta Hemlin ser även andra positiva undervisningseffekter med den rådande coronakrisen.

– I min klass har vi ju nyligen pratat mycket om fake news och desinformation. Och detta ser vi ju många exempel på nu. Tajmingen är ju helt perfekt!

LYSSA PÅ PODCASTEN KVARSITTNINGS CORONA-SPECIAL HÄR:

Fråga

Blir DU stressad av teknikkrångel i skolan?

ur Lärarförbundets Magasin