Läs senare

Rektorerna: Så hanterar vi coronarädslan på våra skolor

coronavirusetSkolkoncernen Academedia skräddarsyr lösningar för lärare som varit i Italien, men på de flesta kommunala skolor är det verkstad som vanligt. Sportlovet är inne på sin slutfas, och oron för Corona-smittan riskerar att öka med hemvändande lovfirare.

02 mar 2020
Rektorerna: Så hanterar vi coronarädslan på våra skolor
På de flesta håll håll skolan öppen som vanligt trots coronarädslan – men vissa rektorer eller huvudmän har beslutat att stänga. Foto: Shutterstock

Regeringens krishanteringsråd samlas under kvällen för att diskutera beredskapen inför coronaviruset. I skolorna är det huvudmannen som ansvarar för hur hemvändande lärare och elever ska agera, när de firat sportlov på någon av de virusdrabbade platserna i världen.

Lärarnas tidning har gjort en rundringning till rektorer i några av Sveriges största skolkommuner.

Paula Hammerskog, trygghetsdirektör Academedia:

Hur många samtal får ni från föräldrar?
– Idag får vi inte jättemycket, men i slutet av förra veckan och under helgen har det varit oerhört mycket mejl. Det är frågor om hur vi gör med dem som kommer hem från riskområden. Frågorna är koncentrerade kring Stockholm stad.

Har ni elever i frivillig karantän?
– Ja det har vi, men jag har inget antal. Jag säger till medarbetarna att de inte behöver rapportera in statistik till staben idag eller i morgon, de ska fokusera på sina skolor. 

Hur jobbar man hemifrån som lärare?
– Det kan man göra genom att hjälpa eleverna på telefon, eller Skype. Om det är något som rektorer är bra på så är det att hitta lösningar. Men det här är första dagen, så det finns inga generella svar.

Hur länge räknar ni med att hålla på?
– Det är omöjligt att svara på. Det beror på hur länge det pågår och hur riskområdena ser ut. Nu är det ju en period med ganska lite resande framöver. Men vi kan lika lite som någon annan svara på hur det kommer att se ut.

Paula Hammerskog, trygghetsdirektör Academedia.

Iben Tanggaard Skoglund, rektor Annedalsskolan, Göteborg:

Hur många samtal har ni fått från oroliga föräldrar?
– Inga samtal alls! Det har varit väldigt lugnt här än så länge.

Har ni haft medarbetare eller elever i de drabbade områdena?
– Nej, det har vi inte haft, så vitt jag vet. Så jag följer direktiven från staden, och så får vi se hur illa det blir. Eller om det blir illa. Direktiven är att barnen går i skolan som vanligt.


Helena Carlsson, tf biträdande rektor, Domarringens skola, Uppsala:

Hur många samtal får ni från föräldrar just nu?
– Inte så många. Vi har skickat ut information centralt från huvudmannen. Så alla vårdnadshavare i kommunala grundskolan får samma information. Jag tolkar det som att de känner sig välinformerade.

Vet ni om ni har haft elever i de drabbade områdena?
– Jag tror inte att vi har det faktiskt.

Vad händer nu?
– Huvudmannen ger oss tydlig information varje dag.


Magnus Johansson, enhetschef, Berzeliusskolan, Linköping:

– Vi har en hälso- och sjukvårdschef som skickar ut information och ser till att det finns uppdaterad information på hemsidan, med länkar till Folkhälsomyndigheten.

Hur mycket samtal får ni från vårdnadshavare?
– Inte alls i någon större omfattning. Jag tror att oron är större i förskolan, i yngre åldrar. Sen skulle vi göra en resa till Guanzhou i Kina, i ett löpande samarbete som vi har med en skola där. Men det är inställt. Det finns ingen anledning att ens fundera på en sådan resa. Eleverna var besvikna såklart, men det var självklart att det inte blir av. Men det är nog det som direkt påverkar vardagen.


Else-Marie Hallqvist, rektor Nytorpsskolan, Göteborg:

Else-Marie Hallqvist.

– Vi tänker att detta inte är en fråga för skolan utan för vården och Folkhälsomyndigheten. Vi kommer att fundera över det om det berör oss men vi tror mer på vikten av att man i en situation som denna behåller ett lugn och inte låter sig påverkas av tex medier eller andra som bygger upp något scenario som inte är förankrat i verkligheten.

– Vi följer de råd som vårdcentraler och folkhälsomyndigheten föreskriver och fortsätter att bedriva vår verksamhet som vanligt med fokus på att eleverna ska få betyg i alla ämnen

 

”Hätsk stämning på sociala medier”

Lidingö stad fattade på söndagskvällen beslut om att barn och elever får stanna hemma från skolan under två veckor, även om de inte har några symptom, ifall de har varit i riskområden.

Susanne Tistad, rektor på Källängens skola åk 4-9 på Lidingö, säger att hon ändå är tydlig med att hon välkomnar alla elever som är friska att komma till skolan. På måndagen hade cirka 100 av skolans 700 elever anmält frånvaro i skolans digitala frånvarosystem. Vad den höga frånvaron beror på vet inte Susanne Tistad eftersom hon bara fått mejl från ett fåtal föräldrar.

–  Det finns de som är väldigt oroliga bland föräldrar och elever men de flesta är det inte men det blir lätt en hätsk stämning på sociala medier. Oavsett hur vi gör så får vi kritik från det ena eller andra hållet. Jag är lojal med det beslut som vår ledningsgrupp har fattat att det i princip blir vårdnadshavaren som avgör om eleven ska vara hemma eller inte. Men den intressanta frågan blir att jag ska garantera undervisningen för barnen som stannar hemma. Det är jätteknepigt. Undervisningen kommer aldrig att hålla den kvaliteten som om eleverna kommer hit. Och lärarna får en extra arbetsbelastning om de ska försöka garantera det.

På den fristående gymnasieskolan Stillerska på Lidingö har man istället beslutat att alla elever får arbeta hemifrån under en vecka.

Anette Lorenzen, rektor och skolchef på fristående gymnasieskolan Stillerska, Lidingö:

– Stillerska är en gymnasieskola med inriktning Sam media och film. En hel del av våra elever har varit utomlands bland annat i Italien under sportlovet.

Det spreds en oro bland föräldrar och elever om huruvida det skulle kunna finnas smitta bland de elever som kom tillbaka.

Istället för att de elever som varit i riskområden skulle vara hemma i karantän så har vi bestämt att alla ska vara hemma och få undervisning tillsammans på distans under en vecka.

– Vi arbetar mycket digitalt med bärbara datorer. Eleverna är uppkopplade och lärarna kan chatta med och handleda eleverna via deras kurshemsidor. Vi arbetar även i olika program som också fungerar bra på distans. Det är en mycket bra lösning som fungerar vid ett tillfälle som nu, det skapar lugn och studiero för alla.

Fråga

Blir DU stressad av teknikkrångel i skolan?

ur Lärarförbundets Magasin