Läs senare

De vill få dig att hitta ljusglimtarna

Systematik och struktur. Det är ord som andas arbetsglädje, om du ­frågar förskollärarna och författarna Josefin Malm och Sofie Källhage.

av Daniel Persson
01 mar 2019
01 mar 2019
Foto: Lars Ardarve

Strikt planering kanske inte låter så kul, men det är en förutsättning för att det ska bli kul. Det menar arbetskamraterna som tillsammans skrivit boken ”Uppdrag undervisning – struktur och arbetsglädje i förskolan”.

– Man ska se över sin organisation och vara tydlig: jag vet var jag ska vara och vad jag ska göra, vad mina kolleger gör och hur det ska fungera när de inte är där, vilka sysslor som är bra för vikarier och så vidare, säger Sofie Källhage.

Hon och Josefin Malm ingår i samma arbetslag på Svetsaregatans förskola i Göteborg. De fann varandra för snart fyra år sedan när de delade rum under en studieresa till Italien och upptäckte att de hade samma tankar om problem och möjligheter i förskolan.

Vi biter oss själva i svansen när vi hela ­tiden lyfter det som inte fungerar.

Positivt tänkande är något de återkommer till, både i podcasten ”Förskole­podden” som de driver sedan 2016, och i den nya boken. De pratar om ”mindset” och att ha fokus på det som är bra.

Att få höra att man bör välja glädjen kan nog få en och annan förskollärare att vilja kasta stolar omkring sig och det förstår författarna mycket väl.

Personligt

Josefin Malm

Ålder: 33.

År i yrket: 10.

Största glädjeämne i jobbet: Att jobba tillsammans – både med barn och kollegor. Att få vara del av något större, skapa möjligheter och utveckling.

Fritidsintressen: Familj, vänner, hälsa och friskvård.

– Jag är inte på något sätt käck och positiv varje dag heller. Vi får aldrig sluta arbeta för bättre villkor och förutsättningar, men vi kan påverka ganska mycket av vår vardag genom små detaljer, säger Sofie Källhage.

– Det handlar om att komma förbi det deppiga som är lätt att fastna i, tillägger Josefin Malm.

De skriver i boken att tid och kraft sparas när alla i personalen känner sina roller, som ett samspelt fotbollslag, och att barngrupperna ofta kan göras mindre genom att de vuxna delar upp sig. Då kan de hålla sitt mål på max fem barn per vuxen.

– Vi är väldigt sällan alla barn på samma ställe, säger Josefin Malm.

Där är vi framme vid arbetsglädjen. För när förskolläraren har tid för varje barn och vet att det finns en plan för allt annat praktiskt går det att ha roligt. Undervisningsuppdraget blir en röd tråd som löper genom hela dagen.

Personligt

Sofie Källhage

Ålder: 42.

År i yrket: 19.

Största glädjeämne i jobbet: Mötet med barnen varje dag, att se hur de förundras och utvecklas tillsammans i gruppen.

Fritidsintressen: Är en riktig sportnörd.

– När man verkligen är närvarande med barnen kan man hitta tillfällen för spontan undervisning. Då ser man tillfällena som uppkommer och kan utveckla dem vidare, säger Josefin Malm.

Ett barn får syn på en skata ute på gården. En grupp barn leker lejon. Vad kan man passa på att lära dem om det? En hel del, när det finns utrymme, menar Sofie Källhage och Josefin Malm.

Den röda tråden tråcklar sig även fram genom alla stunder av omsorg. Att byta blöjor kan bli ett tillfälle till lekfullt lärande. I boken exemplifieras det med ett barn som under blöjbytet intresserar sig för de andra barnens porträtt och namn och då får frågor: vems bild sitter under, bredvid, över?

Om någon fortfarande sitter och irriterar sig på det där med ett positivt mindset så har Sofie Källhage ett sista meddelande:

– Vi biter oss själva i svansen när vi hela tiden lyfter det som inte fungerar och låter det ta över. Det är aldrig så nattsvart att det inte finns guldkorn. Du har alltid något på din arbetsplats som är bra. Lyft det.

ur Lärarförbundets Magasin

Lärarnas tidning frågar

Hej! Får vi ställa en fråga?
Vi undrar om du är: