Läs senare

Duon som ska driva Lärarförbundets tidningar

LÄRARFÖRBUNDETS TIDNINGAR Nu är det klart vilka som kommer att leda arbetet när Make Your Mark tar över produktionen av Lärarförbundets sju tidningar. OTW-veteranen Michael Jonsson har värvats till Make Your Mark och utsetts till chefredaktör och ansvarig utgivare för samtliga titlar av Lärarförbundets förbundsstyrelse. Vid sin sida har han Markus Thunberg som digital chef.

Duon som ska driva Lärarförbundets tidningar
Markus Thunberg och Michael Jonsson. Foto: Oskar Götlund

Make Your Mark värvar en av OTW:s tyngsta och mest prisbelönta medarbetare med stor erfarenhet av förändringsprocesser. Tillsammans med Markus Thunberg, som tidigare drivit digitala omställningar på Expressen och Aller media, kommer Michael Jonsson att leda genomförandet av en digital utveckling av Lärarförbundets titlar.

Michael Jonsson har tidigare ansvarat för utvecklingen av fackförbunden Jusek och Lärarnas Riksförbunds tidningar och digitala kanaler. Han har också varit ansvarig för arbetet med Barncancerfonden, Hjärtebarnsfonden, TV4, PTK samt varit chefredaktör för Motormännens tidning Motor. Michael Jonsson har en gedigen journalistisk bakgrund från drygt tio år som redaktör på Expressen samt redaktionschef och stf ansvarig utgivare på tidningen Dagen.

– Avgörande för förbundsstyrelsens val har varit att den person som blir ansvarig utgivare står för kvalitetsjournalistik och innovation. Vi har stora förväntningar på att Michael Jonsson med sin mångåriga erfarenhet som chefredaktör och från redaktionell utveckling snabbt driver den digitala utvecklingen framåt och kommer ännu närmare våra medlemmar, säger Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande i Lärarförbundet.

Vi vill ge Sveriges lärare den bästa medlemsjournalistiken – i alla kanaler.

– Jag är grymt taggad och motiverad att ta mig an uppdraget att ge lärarna Sveriges bästa medlemsjournalistik, genom fortsatt hög nivå på journalistiken och genom att finnas tillgängliga för Lärarförbundets medlemmar där de befinner sig genom en ökad digitalisering, säger Michael Jonsson, chefredaktör och ansvarig utgivare för Lärarförbundets tidningar.

– Vi ska göra ett digitalt språng. För vi vill ge Sveriges lärare den bästa medlemsjournalistiken – i alla kanaler.

Digitala chefen Markus Thunberg, i dag digital utvecklare på Make Your Mark, har en gedigen erfarenhet av att driva digital transformation och journalistik från redaktionella ledningspositioner på Expressen och Aller media. Som tidigare sajtansvarig digital redaktör och redaktionschef på Café ledde Markus en framgångsrik digital omställning av magasinet. Sedan tidigare har Markus erfarenhet från nyhetsarbete på Sundsvalls Tidning och Aftonbladet. Markus uppdrag blir att säkerställa att Sveriges lärare erbjuds journalistik av högsta klass – i samtliga digitala kanaler.

Den nya redaktionen inkluderar nio före detta medarbetare från Lärarförbundets tidigare redaktioner som ansluter under olika former. Dessutom tillkommer ett antal externa nyrekryteringar och flera tillsättningar från Make Your Mark. Därtill har ytterligare ett tiotal journalister från Lärarförbundets tidigare redaktioner visat intresse att skriva för det nya bolaget.

– Vi har en stark organisation på plats för att driva Lärarförbundets tidningar med gedigen erfarenhet av skolfrågor, medlemsjournalistik och digitaliseringsprocesser. Därmed kan vi säkerställa en hög redaktionell kvalitet och trovärdighet i produktionen direkt från start, både i print och på sikt även alltmer i digitala kanaler, säger Jonas Terning, vd för Make Your Mark.

ur Lärarförbundets Magasin