Läs senare

Förskolan — ett samhälle där alla ska få plats

20 mar 2019
Eva Lindström, förskollärare, Äppelviken-Ålstens förskolor, Stockholm.

Jag hämtade mitt yngsta barn från förskolan i dag. Fick veta att hon haft det bra, att hon lekt mycket med en särskild kompis. De hade lekt bra tillsammans, men ingen annan hade fått vara med. Förskolläraren hade tänkt på det, skulle de låta leken fortsätta? Eller skulle de bryta upp leken och se till att andra barn kunde vara med?

”Förskolan ingår i skolväsendet och vilar på demokratins grund.” Så inleds läroplanen för förskolan. Demokratins grund. Demokrati, smaka på det ordet. Vad betyder det egentligen?

Hur kan vi ge barnen erfarenheter och upplevelser av demokrati? Vi kan till exempel fundera kring det här med lek. Hur, vad och med vem barnen leker. Hur gör du när ett barn kommer och säger ”jag får inte vara med”?

Förut, innan jag tänkt på det här ordentligt, var det faktiskt så att jag själv inte tyckte att det var självklart att alla alltid skulle få vara med. Man måste ju respektera varandra och man har rätt att säga nej. Förut tänkte jag också att en förskola var som ett eget litet samhälle. Barnen är medborgarna, vi vuxna är riksdagen. Ibland frågar vi våra medborgare vad de tycker, och ibland lyssnar vi.

Vi behöver ge barnen bra förutsättningar att komma överens med varandra.

Men — barnen har aldrig gjort valet att gå på just vår förskola. Deras föräldrar har gjort valet. Barnen har ingen makt, de kan inte påverka någonting. De går på den förskola som vårdnadshavarna har bestämt. Så är det med det.

Ett samhälle som vilar på demokratins grund är ett inkluderande samhälle. Därför tycker jag att alla alltid ska vara med och leka. Allt material på förskolan är vårt gemensamma. Om leken inte passar till att leka tre, då får man ändra leken. Vill du ta med din egen leksak till förskolan, absolut, men då måste alla som vill få titta, känna och prova. Vill du inte det, då får den stanna på hyllan.

Vi behöver lära barnen att dela med sig. Prata om hur vi kan kommunicera på ett demokratiskt vis, använda uttryck som dela, låna, byta, upptagen, turas om, vänta, fråga, vårt och tillsammans. Ge barnen bra förutsättningar att komma överens med varandra.

Vi vuxna, vi kan säga upp oss, göra något annat om vi inte trivs, om vi inte får vara med och leka i personalrummet. Att gå på förskola ska vara att veta att man alltid har en plats. Att man alltid är välkommen.

ur Lärarförbundets Magasin