Välkommen till Lärarförbundet

Nordens största lärarförbund med 234 000 medlemmar! Medlemskapet ger dig allt från råd, service, inspiration & kurser för din kompetensutveckling.

Testa tre månader gratis
Läs senare

Förskolebuller tvingar barnen att höja rösten

ARBETSMILJÖLjudnivåerna i förskolan kan påverka barnen negativt. Det säger en majoritet av de nästan 4 000 förskollärare som fått frågan i en färsk studie, rapporterar Sveriges Radio.

06 aug 2019
Förskolebuller tvingar barnen att höja rösten
För höga ljudnivåer är ett återkommande problem på förskolor som inte bara är negativt för personalen – utan också barnen. Foto: Stockfoto, Colourbox

Undersökningen har gjorts vid avdelningen Arbets- och miljömedicin på Sahlgrenska akademin och presenterades i radioprogrammet P1-morgon.

– Tidigare har vi tittat mycket på hur personalen själva upplever ljudmiljön, men nu frågar vi i stället om hur barnen påverkas, säger Sofie Fredriksson, forskare och audionom, i programmet.

Det kan bullra ordentligt på en del förskolor, framför allt inomhus. I den nya studien har inga mätningar gjorts, utan det är i stället förskollärarna själva som fått berätta om barnens upplevelser. Men tidigare undersökningar har visat på höga ljudnivåer.

– Jämför man med Arbetsmiljöverkets regelverk så är det på en nivå där man ska börja göra insatser för att undvika hörselskador. Men framför allt ser man att ljudnivån kan variera mycket under dagen. Vid vissa tillfällen går den upp väldigt mycket, till exempel när ett barn skriker.

82 procent av förskollärarna som tillfrågats i studien uppger att barnen påverkas ganska eller väldigt mycket av ljudmiljön, och i svaren beskriver de allra flesta negativa konsekvenser.

– Det vanligaste svaren handlade om att barnen på något sätt behöver höja rösten, man måste överrösta varandra om man vill bli hörd. Sedan var det andra saker som exempelvis distraherade beteenden. Barnen är ofokuserade, verkar stressade eller har svårt att koncentrera sig.

Lösningar på problemen kan bland annat vara att vara att dela in barnen i mindre grupper och att välja ljuddämpade material och leksaker. Det kan också vara bra att själv föregå med gott exempel och undvika att ropa över hela avdelningen.

LÄS MER: Så sänker ni volymen – tre tips från skyddsombudet

ur Lärarförbundets Magasin