Läs senare

Förstelärare ger sin kunskap på ett bräde

PorträttJohannes Haddad är Sveriges enda förstelärare i schack. Spelet hjälper elever med problemlösning och förbättrar arbetsminnet.

av Kristian Lönner
25 mar 2019
25 mar 2019
Foto: Marc Femenia

Gratis potatis! Ta hästen till festen!

Med skojiga rim förklarar Johannes Haddad vad schack handlar om. Anfaller du med en pjäs mer än motståndaren kan du enkelt ta en bonde, gratis potatis, och hästen till festen betyder att man ska kontrollera mitten av brädet där hästen täcker åtta rutor i stället för kanten där den bara täcker fyra rutor.

– Det är ett otroligt logiskt spel, säger Johannes Haddad. Han vill slå hål på myten om att schack är svårt. Möjligheterna är oändliga men grunderna enkla.

Det är jätteviktigt att vara en bra vinnare men också att kunna ta en förlust på rätt sätt.

Johannes Haddad har fört in schack i undervisningen under många år och i höstas utsågs han till förstelärare i schack på Internationella engelska skolan i Skärholmen i södra Stockholm.

Personligt

Johannes Haddad

Foto: Marc Femenia

Ålder: 44 år.

Gör: Förstelärare i schack och lärare i svenska som andraspråk, engelska och historia.

Schackuppdrag: Ordförande för SK 127 Skärholmen, sitter i styrelsen för Stockholms schackförbund.

Största schackframgång: Slog en spelare med rankning 2090. ”Är som om ett division 3-lag skulle vinna över ett lag i superettan i fotboll.”

– Schack förbättrar arbetsminnet. En bra schackspelare kan på förhand räkna ut fyra, fem drag. Man stannar upp och tänker metodiskt och ser konsekvenser av ett drag.

Möjligheten att i efterhand gå tillbaka och analysera ett schackparti och förstå varför man förlorade är också en nyttig erfarenhet i det vanliga skolarbetet, menar han.

– Det har man nytta av när man får feedback från läraren. Det är en typ av formativ bedömning att gå tillbaka och göra om och göra det bättre.

Hur kan den kunskapen användas i ett vanligt skolämne?

– Vi kan ta historia som exempel. Ludvig XIV festade mycket samtidigt som det var svält. Många bönder fick betala onödiga skatter och tröttnade på kungen. Det ena leder till det andra, man ser konsekvenser.

Hur använder du dig av schack som språklärare?

– Jag har elever som bott väldigt kort tid i Sverige. Vi pratar och bildar nya meningar medan vi spelar.

Att vara förstelärare i schack innebär för Johannes Haddad att han ska sprida schackkulturen på skolan. Han anordnar tävlingar och har schackskola på rasten två gånger i veckan. Målet på sikt är att involvera fler lärare och få kolleger att våga prova på schack.

Han betonar att man varken behöver vara ett geni eller ett schackproffs för att kunna använda sig av schack i undervisningen. Svenska schackförbundets satsning på skolschack gör också att tröskeln för att ta in schack i skolan har sänkts. Förbundet arrangerar kurser för pedagoger, och skolor som startar en skolschackklubb utrustas med gratis schackspel.

– Man ska vara intresserad och vilja lära sig. Det är det enda som behövs, säger Johannes Haddad.

Efter vår intervju skyndar Johannes Haddad i väg till matsalen för att sätta i gång veckans schacktävling. 14 elever i årskurs 4 och 5, hälften pojkar och hälften flickor, dyker upp.

Det är lite stimmigt innan alla förstått tävlingens upplägg. Men när schackpartierna inleds med ett formellt handslag mellan eleverna blir det knäpptyst.

– Det är ett bra sätt att umgås på och även träna sociala förmågor. Det är jätteviktigt att vara en bra vinnare men också att kunna ta en förlust på rätt sätt. Schack fostrar på ett väldigt fint sätt, säger Johannes Haddad.

ur Lärarförbundets Magasin