Välkommen till Lärarförbundet

Nordens största lärarförbund med 234 000 medlemmar! Medlemskapet ger dig allt från råd, service, inspiration & kurser för din kompetensutveckling.

Testa tre månader gratis
Läs senare

Frågor om kärlek livar upp engelskan

Sjuor på Humfryskolan gör radio­ om sex och relationer.

07 okt 2013

Bild: Ewa Levau

Dump him! Yasmina Zehil Nilsens och Minna Aronssons råd är obönhörligt till tjejen som undrar hur hon ska göra med pojkvännen. Han har kysst andra tjejer ­under sommarlovet eftersom de var ifrån varandra och han var uttråkad.

"Snälla hjälp mig, jag vill inte förlora honom för jag tror att jag älskar honom", läser Alexander Reale Ragnarsson som agerar 14-åriga Jane, fast på engelska.

– Det verkar inte som att han är kär och då kan hon lika gärna göra slut och hitta någon annan som inte skulle göra så, tycker Minna.

– Jag svarade typ "Take that love and put it under your bed until you find someone you maybe love again", säger Yasmina.

Deras sjundeklass på Humfryskolan i Malmö har engelsklektion och uppgiften är att göra ett radioprogram utifrån den frågespalt de jobbat med i en vecka. Var och en har svarat på frågor från påhittade tonåringar som vill ha hjälp med kärlekstrubbel och relationer med vänner och föräldrar.

Dagens uppgift är att välja ut två frågor per grupp, diskutera sig fram till ett gemensamt svar, döpa programmet, skriva manus samt fördela rollerna: programledare, samlevnadsexpert och inringande tonåringar. Nästa lektion ska de spela in fem–sex minuter, exklusive musik, med hjälp av ett inspelningsprogram på sina surfplattor.

Enligt de nya läroplanerna för grund- och gymnasieskolan ska alla elever från förskoleklassen till gymnasiet få en återkommande och genomtänkt sex- och samlevnadsundervisning. Det duger inte att förvisa drifterna och känslorna till biologin, livskunskapen eller någon enstaka temadag på högstadiet. Frågor om sexualitet, kön och relationer ska in i alla ämnen på ett sätt som passar ämnet och elevernas ålder.Bild: Ewa LevauPå Humfryskolan är tänkan­det inte nytt. Man har jobbat ämnesövergripande, ämnesintegrerat och normmedvetet med sex och samlevnad sedan skolans start 2008, bland ­annat i det fleråriga Genantprojektet som fått pris av RFSU.

Sex och samlevnad är ett av flera perspektiv i under­visningen som kommer med utan att det blir krystat. Lärar­na trycker också på att det inte bara handlar om sexualkunskap utan om elevernas funderingar, tolerans och emotionella kompetens.

Nu har skolan fått en för­frågan från Skolverket om att göra en film där man beskriver hur man gör.

Det är andra gången som engelskläraren Amani Taher genomför "The relationship column". Hon tänkte inte i termer av sex och samlevnad när hon planerade momentet.

– Jag försöker få in sådant som berör eleverna och deras liv just nu och det här är en rolig uppgift med frågor de kan relatera till, säger hon.

Under samtalen om relationsfrågorna tar en del elever upp egna erfarenheter, till ­exempel om hur man kan tala om för någon att man är kär. Andra vill inte alls prata om sig själva.

– De går ju i sjuan bara. Då försöker jag få dem att säga något utan att bli personliga. De kan berätta om något de hört, läst eller sett på film, säger Amani Taher.

– Hi Rick! What’s your problem?Bild: Ewa LevauI grupprummet har de fyra 13-åringarna börjat skriva manus till "The Relationship Experts on Channel Q4" och enats om vilken som blir fråga två. Carl Andrén agerar 16-årige Rick som är ihop med en kille sedan tre veckor och jättekär. Problemet är att killen inte vill visa att de är tillsammans när de är bland andra.

– Som om han skämdes över oss. Vad ska jag göra, läser Carl, fast på engelska.

Svaret? Som vid förra frågan är det flickorna som slår an ­tonen.

Minna:

– Alltså. Rick borde fråga sin kille om han älskar honom. De borde verkligen prata.

Yasmina håller med:

– Yeah, have a talk with him. Inte ett break up talk, men ett talk.

Nytt stöd från RFSU

»Sex i skolan« är ett nytt stödmaterial som skickats ut till alla landets rektorer.

Det är framtaget av RFSU, landstingen i Stockholm och Östergötland, Region Skåne, Kommunförbundet Skåne samt kommunerna Malmö och Lund.

Läs vidare
»Sex i skolan« kan laddas ner från rfsu.se

 

Nya filmer från Skolverket

På skolverket.se finns det nya stödmaterialet »Sex- och samlevnadsundervisning i gymnasieskolan« som också handlar om hur lärare kan arbeta med området i sina ämnen. Under hösten producerar Skolverket flera kortfilmer om hur sex- och samlevnadsundervisningen kan integreras i olika ämnen.

Så får du in samlevnaden

Här är några förslag från RFSU på vad lärare kan ta upp inom olika ämnen för att få in sex och samlevnad:

  • Fysik
    Ta reda på hur hållbar en kondom är.
  • Geografi
    Gör en rättighetskarta över var i världen man får bli ihop med den man vill, har tillgång till preventivmedel och kan få hivmedicin.
  • Hemkunskap
    Undersök maktutövandet i hemmet, till exempel fjärrkontrollen, dammsugaren och »egen tid«.
  • Historia
    Ta reda på hur man flirta­de, blev ihop och gjorde slut i olika epoker. Likaså vilka historiska hbtq-mötesplatser som funnits.
  • Idrott och hälsa
    Låt eleverna pröva på att vara följare respektive föra­re i pardans oavsett kön.
  • Kemi
    Diskutera myter om vem som är »naturligt« monogam/promiskuös. Ge exempel på hormoners påverkan ur ett norm­medvetet perspektiv.
  • Matematik
    Gör hushållsekonomiska beräkningar på ensamstående, samkönade par och kollektiv – inte bara på hete­rosexuella kärn­familjer.
  • Religion
    Lyft fram erotiska texter ur religiösa skrifter.
  • Modersmål
    Undersök om man i kärleksdikter tydligt kan se vilken sorts relation som avses.

ur Lärarförbundets Magasin