Läs senare

Fridolin utreder skolbiblioteken

SKOLBIBLIOTEKGustav Fridolin toppar lärarkarriären med ett utredarjobb: han ska se över svenska lärares och elevers tillgång till skolbibliotek, samt kvalitetskollen på läromedel. Men han har inte tröttnat på lärarjobbet.

av Emma Olsson
28 nov 2019
28 nov 2019
Fridolin utreder skolbiblioteken
Gustav Fridolin ska utreda skolbiblioteken. Foto: TT

Till vardags är han lärare på Stadsmissionens folkhögskola i Liljeholmen i södra Stockholm. Men nu kliver före detta utbildningsminister Gustav Fridolin in på utredarbanan.

– Det här är verkligen ett uppdrag jag har velat ha. De flesta av Lärarnas tidnings läsare vet kanske inte exakt hur utredningsuppdraget ser ut, det visste inte jag innan jag blev minister, men de flesta har det vid sidan av sitt vanliga jobb. De flesta är verksamma som forskare, eller sittande riksdagsledamöter, eller myndighetschefer. Nu blir det en verksam lärare och det kan väl vara rimligt när det här är den frågan som ska utredas, tycker jag, säger Gustav Fridolin.

Uppdraget består bland annat i att utreda hur tillgången till skolbibliotek ska bli likvärdig.

– I dag har vi en lagparagraf som skrevs in i den gällande skollagen om att alla ska ha skolbibliotek. Det har många gånger fastnat i juridiska tvister om vad som egentligen är bibliotek och alldeles för sällan har fokus legat på vilken kompetens som krävs för att både stärka eleverna i läsning men också ge rätt stöd till lärarna, så att de kan bolla med någon och få hjälp i Mik-uppdraget, Media- och informationskunnighet. Men också det grundläggande läsningsarbetet att man ser till att elever läser frivilligt vid sidan av skolarbete och läxor.

Målet är tydligt.

– Jag hoppas komma fram till en reglering som gör att alla barn får tillgång till skolbibliotek, så är det inte idag. De ställen där det mest är en samling böcker intryckta i ett rum, där kommunen inte har råd eller det som ger mest vinst i en friskola – så ska det inte vara, säger han.

Samtidigt kommer Gustav Fridolin också att se över hur svensk skola ska arbeta för att säkra kvaliteten på läromedel.

– Det är en fråga där vi inte har kommit lika långt. När det gäller biblioteken har jag Läsdelegationen och nationella biblioteksstrategin i ryggen. Här börjar vi snarare ett arbete där vi ser att i många andra länder har vi mer av reglering av läroböcker och av att läroböcker ger stöd till lärarna. Det används mycket som är gammalt, nedskärningar av skolan har slagit på läromedel, säger han.

I dag tvingas en majoritet av kommunerna att spara in på skolan. Men Gustav Fridolin menar ändå att hans utredning står fri.

– Jag är fri att göra de beräkningar som krävs för att stärka biblioteken i skolan, säger han.

Det nya uppdraget betyder dock inte att hans elever kommer att se så mycket mindre av honom.

– Till att börja med fortsätter jag läraruppdraget till 100 procent, och det är det vanliga. Det är lärare jag är. Det var viktigt för mig när Anna (Ekström, utbildningsminister, reds anm) ställde frågan.

Uppdraget ska redovisas i november 2020.

ur Lärarförbundets Magasin