Läs senare

Fritidspedagog försvarar beslutet: ”Jag förstår absolut frustrationen”

MedlemstidningarFritidspedagogen Line Isaksson sitter i Lärarförbundets styrelse och var med om att fatta beslutet att lägga ned Fritidspedagogik och fyra andra medlemstidningar.
– Det är klart att det inte känns roligt, säger hon.

av Stefan Helte
22 Mar 2017
22 Mar 2017

Beslutet har lett till ledsna och arga reaktioner från läsarna, inte minst från fritidspedagoger och lärare i fritidshem.

Line Isaksson.

– Jag förstår absolut frustrationen. Fritidspedagogik har varit viktig för oss lärare i fritidshem. Tidningen är en arena där man kan få inspiration och kunskap inom sin egen profession. Men vi i förbundsstyrelsen har haft i uppdrag av kongressen att arbeta för en budget i balans.

En del hävdar att nedläggningen är ytterligare ett bevis på att fritidspedagogerna/lärarna i fritidshem marginaliseras inom Lärarförbundet.  Hur svarar du på den kritiken?

– Det är klart att det inte är så. Lärarförbundet kämpar för att synliggöra fritidspedagogiska frågor bland andra lärare, föräldrar, skolledning och politiker. Utan våra påtryckningar hade fritidshemmet till exempel inte haft en egen läroplansdel.

Finns det inte en risk att Lärarförbundet tappar ännu fler medlemmar nu?

– Det är upp till den enskilde att välja hur du vill organisera dig. Men om vi inte går tillsammans i Lärarförbundet och kämpar för fritidspedagogiken ser jag framför mig en dyster utveckling av fritidshemmen.

Helena Ingvarsdotter, chefredaktör för tidningen Fritidspedagogik, förstår de upprörda reaktionerna från läsarna:

– Men jag hoppas och tror att de som nu är besvikna blir glada igen när de ser den nya tidningen. Medlemmarna kommer också i fortsättningen få en snygg, intressant och inspirerande tidning som tar upp deras frågor och är till nytta på jobbet.

Detta händer med Lärarförbundets tidningar

Förbundsstyrelsens beslut innebär att en ny tidning startar för alla lärare i grundskolan.

Ämnena som behandlas av de fem avvecklade tidningarna kommer att rymmas i den nya tidningen. Den ska göras i fem versioner, så kallade editioner.

– Det är lite knepigt att förklara, men det betyder att vi kan ha olika innehåll för olika läsargrupper, till exempel fritidspedagoger och lärare i fritidshem, säger Helena Ingvarsdotter.

Finns det något bra för medlemmarna med en ny grundskoletidning i stället för fem egna ämnesinriktade tidningar?

– Ja. Skola och fritidshem ska samverka. Därför finns det en poäng med att de olika grupperna i grundskolan får en tidning att mötas i.

ur Lärarförbundets Magasin