Läs senare

Full fart på rasten

Idrottsaktiviteter lockar elever i Landskrona att sporta även på fritiden. Samtidigt stärks språket.

05 feb 2013
Full fart på rasten
Bild: Aline Lessner

Det är rast för årskurs 5 på Pilängskolan i centrala Landskrona. Trots att regnet öser ner är alla elever ute på skolgården. Ett gäng kastar bollar mot en vägg, några andra hoppar hopprep och en grupp svettas med att bilda flest antal ord av några utvalda bokstäver. Det är skratt, det är rop och rörelse. För nu är det tävling!
Eleverna tävlar mot klasser på grannskolan Dammhag och den som vinner får åka till ett lekland. Klassföreståndaren Katarina Forsell står och hejar på tillsammans med Marcus Hansson från projektet Cityidrott.

– Det är så kul det här. Innan var det många som inte gjorde något på rasten, bara stod och hängde, hinner eleven Jasmine Rostom flämta fram efter att hon har försökt slå rekord i antal hopp i hopprep.

En stor andel av Pilängskolans elever har ett annat modersmål än svenska. Många är nyanlända. Tillsammans med Dammhagskolan samt tre skolor i Helsingborg specialsatsar grannkommunerna gemensamt för att höja elevernas skolresultat. Till exempel jobbar lärarna i några utvalda klasser enligt ett speciellt modellklasskoncept. Det går ut på att det finns modersmålsstöd i klassrummet under lektionerna och att undervisningen hela tiden anpassas utifrån elevernas resultat på regelbundna tester.

– Men elevernas dag tar ju inte slut bara för att skolan stänger. Det är därför City-idrott finns, för att erbjuda dem meningsfulla aktiviteter på raster och efter skoltid och få dem att hitta intressen. Dessutom möter de barn från andra områden i kommunen — idrotten blir brobyggare, säger Marcus Hansson.

Cityidrott vänder sig till barn mellan 6 och 12 år i Landskrona centrum, där många socioekonomiskt svaga familjer bor. Tanken är att barnen ska få prova på olika typer av idrotter. Målen är att få fler tjejer att börja idrotta, att skapa en större gemenskap bland de unga i kommunen och att erbjuda en väg in i samhället.

– Ju fler tillfällen våra elever får att prata svenska, desto bättre. Därför måste det språkförstärkande arbetet även inkludera fritiden, säger Katarina Forsell.

Hon och hennes kolleger har en viktig roll för att sprida till eleverna vad Cityidrott har att erbjuda. Varje vecka läser de upp veckans aktiviteter i klassrummet. Lärarna turas om att delta ute på skolgården de två dagar i veckan som Cityidrott ordnar rastaktiviteter och det finns en samverkansgrupp där rektorer och en del lärare sitter med. Dessutom närvarar Cityidrott vid föräldramöten för att föräldrarna ska kunna ställa frågor och känna sig trygga.

– Samarbetet med skolan är nödvändigt för att vi ska nå ut, säger Marcus Hansson.

Varje dag efter skolan hämtar han och hans kolleger upp de barn som anmält sig till aktiviteten för dagen. Det kan vara alltifrån ridning på ridskolan till basket, bowling eller badminton. Aktiviteterna leds av tränare från de olika idrottsföreningarna.

– Vi från Cityidrott finns med som en trygghet för barnen. De känner oss, vi har kontoret på deras skola. För många kan en resa ut till ridskolan exempelvis vara väldigt lång. De kanske sällan är utanför sina kvarter inne i stan.

Jasmine Rostom och hennes kompis Teuta Rudari har följt med på ganska många av Cityidrotts aktiviteter.

– Det är kul att prova nya saker, säger Teuta Rudari.

Och Jasmine Rostom berättar att hon har börjat spela basket, i ett lag.

– Det är för att jag tyckte det var så kul när vi provade med Cityidrott. 
 
Läs vidare: www.cityidrott.se
 

ur Lärarförbundets Magasin