Läs senare

Gretas lärare: ”Jag blev nog hennes bästa vän och extra mamma”

KLIMATETGreta Thunberg vänder upp och ned på världen med sina starka tal och engagemang för miljön och klimatet. Hemma i Sverige följer hennes lärare och stora stöd, Anita von Berens, utvecklingen.
– Jag tycker det hon gör är fantastiskt, säger hon till Lärarnas tidning.
Under fredagen ska hon, precis som miljontals andra vuxna och barn, delta i den stora världsomspännande manifestationen för klimatet.

av Lenita Jällhage
27 sep 2019
27 sep 2019
Gretas lärare: ”Jag blev nog hennes bästa vän och extra mamma”
Foto: Kristina Sahlén och TT

IN ENGLISH: GRETAS’ TEACHER: ”I WAS LIKE AN EXTRA MOTHER FOR HER”

I en lägenhet, fylld av böcker, bor klimataktivisten Greta Thunbergs lärare Anita von Berens. Hon har arbetat som lärare i 40 år men är nybliven pensionär. Det vet hon inte om hon vill fortsätta att vara.

– Jag älskar barn och älskar mitt arbete – även om det idag inte har någon hög raggningsfaktor att vara lärare. Jag har fem egna barn, fem barnbarn och har haft 8 fosterbarn tillsammans med min man.

– Jag har alltid tyckt om att se alla barns möjligheter. Inte bara de som lyser av sig själva. Jag är trygg i min yrkesroll och skulle vilja få inspirera de lärarstuderande som ska bli lärare, säger hon.

Men idag, fredagen den 27 september 2019, har hon annat för sig. Hon ska gå sida vid sida med elever på Stockholms gator och strejka för klimatet.

När Greta Thunberg berättade för henne, för drygt ett år sedan, att hon tänkte strejka från skolan för klimatet på fredagar så kunde hon aldrig drömma om att Gretas strejk skulle få sådant genomslag världen över. Hon förklarade för henne att som lärare tyckte hon att Greta borde vara i skolan.

Men när Greta bad henne att vara med henne under inledningen av strejken så kom Anita. Ibland satt hon med Greta ett par timmar när hon hade ledigt från undervisning – ibland kom hon en kort stund för att säga hej.

– Jag såg att hon gjorde något hon mådde bra av. Och mitt mål var att stötta henne i skolarbetet och få henne att må bra. Det finns ju även kunskap att hämta utanför klassrummen som man kan lära sig ute i samhället, säger Anita von Berens.

Sedan Greta Thunberg startade sin skolstrejk för drygt ett år sedan har klimatrörelsen Fridays for future växt som en orkan och drar fram i hela världen med 16-åringen Greta Thunberg som frontfigur. Flera miljoner elever runt om i världen har valt att göra samma sak som Greta Thunberg – skolstrejka för klimatet i sina städer.

Jag tycker det hon gör är fantastiskt.

Nu befinner sig Greta Thunberg i USA och tidigare i veckan, den 23 september, höll hon ett känslosamt tal i FN på klimatmötet inför världens ledare. Hennes budskap var kristallklart: Vuxna med makt och pengar måste börja ta ansvar, lyssna på forskarna, agera för miljön och inte stjäla sina barns framtid.

– Jag tycker det hon gör är fantastiskt, säger Anita von Berens.

anita-von-berens1
Anita von Berens hemmet i Stockholm. Foto: Kristina Sahlén

Under hela denna veckan har elever, världen över, strejkat, haft möten, pratat med medier och försökt påverka. I dag, fredagen den 27 september når klimatveckan sin kulmen med en storstrejk för klimatet. Elever uppmanar då även vuxna att lämna sina arbetsplatser och strejka för miljön där de bor.

PERSONLIGT: ANITA VON BERENS

Ålder: 67 år
Aktuell: Greta Thunbergs lärare mellan årskurs 4 och 8 i svenska och So-ämnen.
Bor: Lägenhet på Östermalm
Fritidsintresse: Läsa, träna på gym, veteranbilar, skidor
Gillar: Att hjälpa andra gör att jag själv mår bra.

Från fackligt håll har intresset varit ganska svalt att stötta medlemmar som vill delta. Man har inte sett det som sitt uppdrag. Många vuxna har ändå slutit upp vid rörelsens tidigare stora strejker. Under dagen räknar Fridays for future att strejkerna kommer att pågå på över 100 platser i Sverige. Och i Stockholm beräknar polisen att 10 000 människor kommer att delta.
Det råder skolplikt i Sverige men enskilda lärare väljer att hantera de skolstrejkande eleverna på olika sätt.

En del tar med sina elever och strejkar medan andra stannar kvar i klassrummet med fler eller färre tomma stolar. En del elever får samtal hem och ogiltig frånvaro medan andra får hjälp att ta igen det de missat i skolan.

Som lärare har jag alltid lyssnat extra på de som sällan pratar.

För Anita von Berens är det en självklarhet att använda de strejkande elevernas kunskaper och erfarenheter i undervisningen. Men också prata med varje enskild elev för att se vilka skäl de har för att strejka. Har de ett eget driv som gör att de tar igen förlorat undervisning eller behöver de stöd en stund efter skolan eller på en rast för att klara undervisningen?

– När det gällde Greta så är hon väldigt intelligent och lär sig mycket när något intresserar henne. Hennes klimatengagemang är hennes egen förtjänst. Däremot har jag försökt ge henne så bra förutsättningar att orka med livet när hon har haft det svårt, säger hon.

I familjens bok ”Scener ur ett hjärta”, som kom ut nästan samtidigt som Greta startade sin strejk beskriver föräldrarna att Greta Thunberg har fotografiskt minne. I 5:e klass kunde hon rabbla alla världens huvudstäder baklänges och framlänges. Och det periodiska systemet.

Men hon hade också ätstörning, var deprimerad och gick ned 10 kilo. Den enda hon pratade med utanför sin familj var läraren Anita von Berens som hade varit hennes lärare sedan 4:e klass.
Gretas mamma Malena Ernman beskriver i boken hur Anita von Berens tar sig an Greta Thunberg när hon inte klarar att vara i klassrummet längre:

”Gretas lärare undervisar henne på sin fritid. Två timmar i veckan, på raster och håltimmar, i biblioteket. I smyg. Det räcker för att Greta ska klara av alla ämnen i årskurs fem. Utan den läraren hade ingenting fungerat. Ingenting.”

– När jag började undervisa Greta i åk 4 upplevde jag direkt att hon var ett väldigt tyst barn. Och som lärare har jag alltid lyssnat extra på de som sällan pratar. Greta svarade bara på tilltal men om hon fick spela teater i klassen så agerade hon och klasskamraterna tyckte hon var så duktig, säger Anita von Berens.

Greta Thunberg under en av hennes strejker hösten 2018. Foto: Marc Femenia

Skolpsykologen och även Anita von Berens misstänkte redan i 4:an att Greta Thunberg var en högpresterande elev med Asperger, men hennes föräldrar Svante Thunberg och Malena Ernman skriver i sin bok att de hade svårt att förlika sig med att Greta skulle vara autistisk.

I 5:an märkte Anita von Berens att Greta Thunberg blivit ännu mer tillbakadragen och hon mådde riktigt dåligt. Hon hade fått anorexia. Och till slut orkade hon inte gå i skolan. Då erbjöd sig Anita att undervisa Greta på sin lediga tid i skolans bibliotek.

– Vi jobbade själva genom hela årskurs 5. Jag började med att läsa för henne. Men med tiden började jag undervisa henne. Att jag tog så mycket av min lediga tid för att hjälpa Greta var inte populärt på skolan bland kollegorna men det brydde jag mig inte om, säger Anita von Berens.

När Greta Thunberg äntligen börjar få bukt med ätstörningen och viktkurvorna gick uppåt så kunde familjen påbörja en neuropsykiatrisk utredning:

Det visade sig, skriver familjen i boken, att Greta hade Asperger, högfungerande autism, OCD, tvångssyndrom och ansågs även kunna ha selektiv mutism men det sista skulle troligen växa bort av sig självt enligt utredningen.

Jag blev nog hennes bästa vän, fröken och extra mamma under de åren.

Greta flyttade till en skola för elever med Asperger men efter några veckor ringde hennes föräldrar och frågade om Anita kunde tänka sig att hälsa på Greta och efter ett tag frågade de om hon kunde tänka sig att söka en tjänst på skolan.

Anita började på skolan och undervisade Greta i en liten grupp med sex elever. Hon var med henne på alla raster och åt separat med henne eftersom hon då inte kunde äta tillsammans med andra elever efter sin ätstörning.

– Jag var med henne hela tiden resten av årskurs 6. Och i årskurs 7 fortsatte vi likadant. Och hon var hemma hos mig även på fritiden ibland. Vi bakade tillsammans, kokade äppelmos och tog ibland med en klasskamrat. I 8:an satt vi och sydde scenkläder. Allt det gjorde jag för att det var då hon pratade och var glad. Jag blev nog hennes bästa vän, fröken och extra mamma under de åren, säger hon.

I 9:an efter att Greta strejkat fram till valet så gick hon tillbaka till skolan men ingen av de andra eleverna kunde ta till sig vad hennes miljöengagemang handlade om. Hon blev frustrerad att ingen brydde sig och ville inte gå i skolan. Till slut lyckades föräldrarna få en plats på Kringlaskolan i Södertälje där skolan erbjöd anpassad skolgång så hon kunde fortsätta sitt engagemang med skolstrejken.

– Jag kände att jag inte ville följa med dit. Det var för långt att pendla till Södertälje, säger hon.
Men vänskapen bestod. Innan Greta skulle resa till USA så ringde föräldrarna till Anita och sa att hon ville träffa henne.

– Hon sa att hon ville träffa mig och sin häst innan hon åkte så där förstod jag mitt värde, säger Anita von Berens och skrattar gott.

Hur kom det sig att just du och Greta fick en sådan bra personkemi. Och hur kom det sig att du lade ned sånt engagemang?

– Jag vet faktiskt inte. Vi bara hade en bra personkemi. När Greta mådde som sämst behövde hon någon utanför familjen och jag kände att det inte fanns någon annan just då. Och jag funkade väldigt bra även med hennes familj. Men jag har alltid varit mån om de svaga eleverna. På de skolor jag arbetat har jag alltid fått ta hand om de elever som behövt lite extra. Jag både hör och ser de elever som annars inte märks, säger hon.

Anita von Berens har aldrig tvekat att ta sig an elever som behövt lite extra tid och stöd även på fritiden oavsett om det gällt skolarbete eller stöd socialt. När hon fått nya klasser så har hon aldrig velat veta, av någon annan lärare, hur eleverna är innan hon själv bildat sig en uppfattning om dem. Hon har velat att alla elever ska vara oskrivna blad. Alla ska ha en ny chans.

– När man har jobbat 40 år som lärare så blir man en ganska bra människokännare. Man ser när ett barn behöver något extra. För mig har det inte varit något konstigt att ta med elever på julmarknad, på bio eller bjuda hem dem till mig, säger hon.

Men hur hinner du med allt?

– Jag prioriterar bort saker som är mindre viktiga än barnen, säger hon.


FÖLJ OSS GÄRNA PÅ INSTAGRAM!

ur Lärarförbundets Magasin

Lärarnas tidning frågar

Hej! Får vi ställa en fråga?
Vi undrar om du är: