Läs senare

Gymnasieläraren som har Sveriges bästa minne

intervjuHan är nykorad svensk mästare i minne och hans kurs i minnesteknik tillhör de populäraste på skolan. För Lärarnas tidning berättar Martin Nilsson om guldreceptet, hur han använder minnestekniker i klassrummet, och om repetition verkligen är kunskapens moder.

av Hampus Hagman
22 nov 2019
22 nov 2019
Martin Nilsson från Halmstad,  gymnasielärare på Katedralskolan i Lund, kan titulera sig Sveriges bästa minne. Guldet säkrade han i sista grenen där man ska minnas en hel kortlek så snabbt som möjligt. FOTO: Samuel Engkvist

Brons 2017. Silver 2018. Guld 2019. Det blev tredje gången gillt för Martin Nilsson, gymnasieläraren från Halmstad som har Sveriges bästa minne.

Nyckeln till SM-titeln i år? 1 000 bilder och 3 000 platser förregistrerade i huvudet, jämfört med 100 respektive 400 året innan.

Platser och en associerande bild är nämligen grunden i minnestekniken som kallas för Loci-metoden, eller Minnespalatset på svenska.  Man använder sig av platser som man känner väl till, som sitt hem eller arbetsplatsen, och på de förutbestämda platserna placerar man ut det man vill komma ihåg.

Martin Nilsson

Ålder: 43.
Aktuell: Svensk mästare i minne. Deltar även i pilotstudie på Umeå universitet där en forskargrupp undersöker effektiviteten av minnestekniker i undervisning.
Fritidsintressen: Stor vinylsamlare med stort musikintresse.

– Det kan fortfarande låta obegripligt om man tänker att man ska komma ihåg 800 siffror på en timme. Siffran i sig betyder ingenting så man måste hitta en översättning till något som är minnesvärt. I sin enklaste form så ser siffran 2 ut som en svan och då kan man tänka att svanen är placerad någonstans. Men med min teknik som jag har blir tre siffror en bild.

Gnistan tändes när han började på Katedralskolan i Lund för sju år sen och stötte på en bok om minnestekniker.

– Som en del av läraryrket och psykologilärare gäller det att vara nyfiken på lärprocesser, inlärning, utveckling och mänskliga gränser. Jag ville prova praktiskt hur man kan göra så enorma inlärningsinhämtningar på väldigt kort tid.

Den 43-årige gymnasieläraren vill dock inte beskriva sig själv som en råtalang för minne, men däremot en talang för nyfikenhet och att inte ge upp. Han liknar det med en golfsving eller att lära sig åka skridskor, tekniken blir bättre och bättre steg för steg.

Vanligtvis tränar han sitt minne en halvtimme om dagen, men inför SM så ökade dosen till 1-2 timmar. Träningen kan då bestå av att läsa en artikel och försöka komma ihåg den.

– Det är lätt att tro att det här bara kostar massa resurser och är slöseri med tid att lära sig saker som man inte behöver komma ihåg. Men genom att träna på de här teknikerna och bli snabbare på dom, så har jag tjänat tid. För det jag verkligen behöver lägga på minnet går så mycket fortare och blir med en sån säkerhet att totalt sett, hur mycket jag än tränar med meningslös information, så är det ändå värt det, säger Martin Nilsson till Lärarnas tidning.

Sen ett år tillbaka håller han en minneskurs på Katedralskolan i Lund som snabbt blev elevernas populäraste val. Teknikerna både utvärderas som pedagogisk metod och används praktiskt i alla ämnen så eleverna får jobba konkret.

Håller du med om att repetition är kunskapens moder?
–  En vanlig kritik man kan få är de som säger; ”vad meningslöst att kunna rabbla de här sakerna”. Men det som händer när du kan det, som kan vara allt utifrån rabbla periodiska systemet, planeter eller kungalängder, så blir de referenspunkter på en karta som gör att du kan tänka ”jaha men vänta lite, 1632… var det den som styrde i England då? Ja men då måste det här fördraget…”, att du kan börja se kopplingar. Det gör i sig att man har ett grundläggande problem att skilja mellan information och kunskap. För att kunna bilda din egen kunskap så behöver du information, om du varje gång ska googla fram den här infon så kan du aldrig se det här mönstret, det blir hela tiden stopp. Genom att kunna det så kan du få förståelse och bilda ny kunskap, säger Martin och menar att det finns en stor missuppfattning och rädsla för meningslöshet.

Martin Nilsson slog fyra personliga rekord på vägen till SM-guldet i minne. Kort inför tävlingen hade han dessutom gjort om sin teknik (ungefär som att byta golfsving).

Som exempel lyfter han också fram en studie från England där man jämfört generationen som fick memorera en massa dikter i skolan med elever som får läsa poesi, utan att tvinga de att kunna det utantill längre.

– Det visar sig att betydelsen, känsloupplevelsen av poesin, om du har den själv med dig eller om du läser den, är två helt olika saker. Man nästan berövar människor på upplevelsen om man inte tvingar sig att lära sig den.

”Det jag brinner för är att visa hur användbart det här kan vara, inte tävlandet i sig”

Tidigare i höst slog han dessutom världsrekord i Pi Matrix, det som kallas för minnestävlingarnas Mount Everest. På 14 minuter och 33 sekunder klarade han att redovisa slumpmässigt valda siffergrupper ur de 10 000 första decimalerna i talet Pi. Grunden till det nya imponerande världsrekordet la han under sommarens semester där han slog två flugor i en smäll genom att göra semestern till ett minnespalats.

– Det blev nästan som små vykort för mig själv. Jag har mycket tydligare minnen från den här sommaren än vad de brukar vara.

Glömmer du någonsin sånt som vi vanliga människor glömmer? Som; ”Låste jag bilen?” ”Fan, stängde jag av spisen?”

– Haha, hela tiden. Det är mänskligt och oundvikligt. Det är inte en talang som sagt, utan en förmåga jag kan slå på och aktivera. Vill jag vid ett specifikt ställe verkligen komma ihåg om jag har gjort de här sakerna då har jag inga problem att komma ihåg det, men jag måste aktivera det.

Så det har hänt att du kommit hem från affären och fått skäll för att du glömt något på handlingslistan?

– Ja, och varit tillbaka tre gånger innan man är färdig.

Med ett världsrekord och SM-guld känner minnesmästaren nu att han tävlat färdigt för ett tag.

– Nu blir det fullt fokus på forskningen och att sprida de här teknikerna på skolor och runt om i landet. Det jag brinner för är att visa hur användbart det här kan vara, inte tävlandet i sig.

MARTINS MINNESÖVNING: LÄR DIG VÄRLDENS 10 STÖRSTA LÄNDER

”Tänk dig att du ska på bio. Du kommer till bion och tänker vad kul det ska bli med bio. Men ingången är blockerad, för Vladimir Putin (RYSSLAND) står i vägen och han vill inte släppa in dig. Men du har tur, för du har med dig en kanna med vatten (KANADA), som du häller på Putin och han flyttar på sig eftersom han inte vill bli blöt.

Så du springer in på bion och kommer fram till biljettkassan. Lite oväntat så är det Musse Pigg (USA) som står där. Och när du står där vid Musse Pigg så kommer en stor gigantisk eldsprutande drake (KINA). Men du hinner ändå få din biljett och går vidare. 

Men innan man går in i salongen så behöver man ju gå på toaletten. Där inne så är det någon som håller på att koka kaffe. (BRASILIEN). Och om möjligt ännu mer oväntat så kommer det sen en jättestor känguru (AUSTRALIEN) som hoppar fram och snor det här kaffet precis innan du hinner dricka det.

Så det lönade inte sig och du tänker att du får gå in på bion i stället. Men i dag är biljettkontrollanten ingen mindre än Ghandi (INDIEN). Och Ghandi står där helt fredligt där och försöker ta emot din biljett när Lionel Messi (ARGENTINA) dyker upp och skjuter ett skott på honom så att hans glasögon flyger iväg.

När du väl kommer in till bion så har reklamen precis börjat, och det är Borat (KAZAKSTAN) som har spelat in en ny reklamfilm med alger (ALGERIET). Reklam för att man ska äta alger, en ny diet som när man äter de här algerna så blir man sund.”

ur Lärarförbundets Magasin