Läs senare

Han står rakryggad mot både nazister och klåfingriga politiker

VärdegrundÅrets skolpunkare är Göran Törnqvist, skolledare på Lorensberga högstadium i Ludvika. Hans elevnära värdegrundsarbete och starka civilkurage belönas med Trevor Dolan-stipendiet.

av Lotta Holmström
12 apr 2018
12 apr 2018
Vinnare och finalister. Från vänster: Fredrik Svensson, Meet in grid, Göran Törnqvist, årets pristagare, finalisterna Yvonne Andersson, Emma Nääs och Georges Makdessi, samt Lisa Heino, ordförande för Trevor Dolan Foundation. Foto: Lotta Holmström

Juryns motivering

Därför får Göran Törnqvist priset

Med ett mod som blir mode för fler. Med ett civilkurage som räddar världen.

Med det goda som medel och som mål.

När han fick reda på att han vunnit tog sig Göran Törnqvist för ansiktet. Lärarnas tidning möter en omtumlad pristagare direkt efter prisutdelningen på SETT-mässan i Stockholm.

– Det känns jättebra, fantastiskt! Vilka kolleger, säger han och gestikulerar mot scenen där han och de övriga nominerade nyss stod.

– Jag tycker vi alla har vunnit på något sätt, men det känns jättebra att bli uppmärksammad. Vi gör ett jobb där ute i vardagen som jag är stolt över. Det är viktigt.

Lorensbergaskolan har tidigare varit utsatt för bombhot och bråk. Göran Törnqvist berättar att han och biträdande rektor är ansatta av nazister.

– Det händer saker i Sverige och i Ludvika kommun som inte är bra nu. Nazisterna har bestämt sig för att på något sätt ta sig in i fullmäktige i Ludvika, och då vill de komma åt oss på skolorna. Men då står vi där rakryggade.

Göran Törnqvist är skolledare men också före detta lärare i svenska, historia och religion. Han jobbar mycket med att vara synlig och nära eleverna.

– Jag är inte den kontorssittande rektorn. Jag är gärna med på lektioner, gör observationer, sitter och pratar med lärare, ger tips och idéer. Jag fikar med eleverna. Då får man höra sådant som att ”förintelsen, det var så länge sedan, så farligt var det väl inte?”. Och då tar man snacket. Man får inte slå ifrån sig och säga ”är du dum!?”, utan hela tiden se till att de känner en gemenskap och att man tar diskussionen. Våra lärare gör det och jag gör det. När många vuxna gör det tillsammans blir det resultat, säger Göran Törnqvist.

Civilkuraget och självförtroendet som skolledare och lärare är en viktig del i det arbetet.

– Vi ser till att vi vet vad vi pratar om. Vi jobbar forskningsbaserat och vi ser till att ha en ordnad ekonomi på skolan. Då kan man vara lite uppkäftig och vara punkare.

Ja, hur mycket punk känner du dig?

– Rätt så mycket. Jag hade visserligen småbarn när punken var som störst, men jag har fortfarande The Clash, Sex Pistols och Stiff Little Fingers som favoriter. De var uppkäftiga och de visade fingret. Det gör inte jag, men symboliskt kan jag visa fingret till politiker och till högre chefer om jag med stöd av forskningen kan bevisa att de har fel.

Han ger ett konkret exempel.

– Att inkludera är inte att trycka in så många ungar som möjligt i en klass. Inkludering handlar om att socialisera. Det gäller att kunna sin sak. Det tycker jag är punk, att säga stopp och belägg till politiker och andra människor som har åsikter om oss. Vi är professionella i dagens skola. Här och var skulle det behövas lite bättre självförtroende, bara.

Är det det du hoppas att eleverna också ska få med sig?

– Ja, källkritiskt tänkande, att duga som de är, att våga ta för sig, att visa respekt för andra. Att våga bjuda in och lära känna andra kulturer och inte vara rädda för varandra. Det kan jag se att man inte riktigt vågar, så där har vi i skolan ett jättestort jobb att göra.

– Vi tar emot många ensamkommande nyanlända från Syrien för tillfället. Det är en viktig roll att se till att de också får en bra utbildning och klarar kraven för att komma in på gymnasiet. Det är höga mål men jobbar vi tillsammans så klarar vi det.

Nu har du uppmärksammats för det här arbetet med ett fint pris, och också en prissumma på 10 000 kronor. Vad tänker du göra med pengarna?

– Ludvika ska börja med Toleransprojektet, via Göteborgs universitet och Christer Mattsson. Han jobbar med elever som har nazistiska synpunkter och för ihop dem med elever med en bra värdegrund. Man träffar varandra, jobbar på, och sen åker man ner till Auschwitz. Jag skulle vilja lägga pengar på att göra en resa ner till Auschwitz och skaffa mig lite mer förkunskaper. Jag skulle också vilja gå den 15-poängsutbildning som man ska ha gått innan man drar igång Toleransprojektet. Och sen får jag väl bjuda ungarna på fika på måndag, naturligtvis!

Trevor Dolan-stipendiet

Instiftat till den avlidne skolforskaren Trevor Dolans minne. 

Tidigare pristagare är Karin Nygårds (2014), Jacob Möllstam (2015), Janna Schéele, Michael Andersson och Johan Eriksson (2016), Maria Wiman (2017).

Stipendiet innefattar bland annat en pengasumma på 10 000 kronor.

Stipendiet delas ut till en person i skolans värld, en lärare, pedagog, fritidslärare eller skolledare som utmärks av:

  • Civilkurage och mod att varje dag ta ställning för varje enskilt barn/elev, trots omgivningens tyckanden och tryck.
  • En orubbad övertygelse om varje elevs förmåga att lära och skolans avgörande inverkan på en elevs nutid och framtid.
  • Ett passionerat och hängivet ledarskap med en osviklig pedagogisk markör riktad mot undervisning och lärande. 
  • Ett ledarskap där det didaktiska lärandet står på tvärvetenskaplig grund.
  • Humor, värme och kärlek till sitt uppdrag, sina medarbetare och elever. 
  • Modet att ta debatt.
  • Är punk i skolvärlden. 

 

ur Lärarförbundets Magasin