Välkommen till Lärarförbundet

Nordens största lärarförbund med 234 000 medlemmar! Medlemskapet ger dig allt från råd, service, inspiration & kurser för din kompetensutveckling.

Testa tre månader gratis
Läs senare

Hon startade namninsamling för bättre villkor för lärare

Max 20 elever i varje klass. Höjda lärarlöner. Extra resurser till elever som behöver stöd. Det är några av kraven i ett öppet brev till utbildningsminister Jan Björklund som hittills samlat 1 600 namnunderskrifter.

11 aug 2011

Foto: Privat

Just nu pågår en brevväxling mellan Annika Wallén, 1-6 lärare i Nacka utanför Stockholm, och utbildningsdepartementet. Det började med att Annika Wallén skrev ett öppet brev till utbildningsminister Jan Björklund (FP). I brevet beskriver hon sin syn på läraryrkets utveckling de senaste 20 åren:

”Personal som arbetar inom svensk skola trollar med knäna varje dag. Men trots vårt stora engagemang och kärlek till jobbet har alla människor en gräns. Vår gräns har nåtts nu. Vi är inga övermänniskor. Kraven på vad en lärare ska ansvara för och hinna med har blivit fullständigt orimliga.”

I brevet listar Annika Wallén fem förändringar som hon anser måste genomföras inom det närmsta året.

  • Förenkla systemen för elevdokumentation.
  • Central rättning av nationella prov.
  • Max 20 elever i varje klass.
  • Ge elever med särskilda behov rätt till extra resurser.
  • Höj lärarnas löner med minst 10 000 kronor i månaden.

– Dokumentation, nationella prov – allt vi gör är viktigt, men man kan inte bara lägga på lärare mer och mer utan att det får konsekvenser. Man kan inte heller lägga hela ansvaret på kommunerna, staten måste ta ett större ansvar för det är därifrån besluten kommer, säger Annika Wallén.

I början på augusti postades brevet med ett 30-tal namnunderskrifter till utbildningsdepartementet. Därefter lades det ut på namninsamling.com. Hittills har närmare 1 600 personer gått in på sajten och skrivit under.

– Det kommer kommentarer från hela landet från lärare som känner igen sig. Förhoppningsvis blir det ännu fler namnunderskrifter när skolan drar igång, säger Annika Wallén.

I mitten av augusti kom svaret från Jan Björklund, via en medarbetare på utbildningsdepartementet. Svaret innehåller varken löften eller nyheter och Annika Wallén, som inte anser att hon fått ett ordentligt svar, har därför skrivit ytterligare ett brev där hon förtydligar kraven och betonar att förändringarna måste ske nu.

Exempelvis när det gäller höjda lärarlöner meddelar Jan Björklund precis som tidigare att han vill att staten skapar fler karriärmöjligheter för lärare. Det kräver dock att kommunerna själva satsar på högre lärarlöner och att andra yrkesgrupper inte kräver motsvarande kompensation.

Annika Wallén tycker att förslaget med karriärmöjligheter är bra men det räcker inte:

”Det är vi som arbetar som lärare nu och som vill fortsätta med detta som måste få en snabb löneökning.” skriver hon i sitt svarsbrev.

Många som skriver under den nätbaserade namninsamlingen lämnar även en skriftlig kommentar. En del handlar om fackets roll:

”Varför kommer detta inte från facket? Vad gör facket?” ”Superbra – facket borde också driva hårdare!”

Eva-Lis Sirén, Lärarförbundets ordförande, välkomnar initiativet från Annika Wallén.

– Brevet tar upp precis de frågor som Lärarförbundet driver. Skolan behöver mer resurser, lärarna kan inte göra mer av allt. Det är jätteviktigt att enskilda lärare höjer sina röster på det här sättet, det gör bara att vi blir starkare, säger Eva-Lis Sirén.

ur Lärarförbundets Magasin