Läs senare

Ingen fördel med egen skoldator: ”Presterar sämre”

DIGITALTAtt få en egen dator eller surfplatta som högstadieelev har blivit allt vanligare. Men nu visar en studie att satsningen på personlig dator inte förbättrar studieresultaten.

27 nov 2019
Ingen fördel med egen skoldator: ”Presterar sämre”
Satsningen en-till-en har inte fallit väl ut, elever med egen dator presterar snarare sämre visar en ny undersökning. FOTO: Lina Alriksson

Allt fler skolor satsar på att ge varje elev en personlig dator. I dag har omkring 75 procent av eleverna på högstadieskolor en egen dator eller platta, enligt Skolverket. En förhoppning är att satsningen ska leda till ökad likvärdighet. Men en ny studie från Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering visar att varken skolresultaten eller jämlikheten förbättras.

– I snitt ser vi inga tendenser till förbättrade resultat. Ibland finns det en uttalad tanke om att mer digitala verktyg ska införas av likvärdighetsperspektiv, man tänker att det ska leda till mer utjämnade skolresultat mellan elever med olika bakgrund. Men här tyder våra resultat snarare på det omvända. Vi ser att elever vars föräldrar inte har högskoleutbildning presterar något sämre, säger Caroline Hall, en av forskarna bakom rapporten.

Elever som fått en dator av skolan och har föräldrar utan eftergymnasial utbildning får något sämre resultat på det nationella provet i matematik. Dessutom är sannolikheten för att de påbörjar ett studieförberedande program på gymnasiet något lägre, enligt studien.

I undersökningen, som är den första stora svenska studien som fångar hur ”en elev, en dator”-satsningar påverkar elevers skolresultat, har forskarna tittat på resultat från högstadieskolor i 26 kommuner över hela landet. Total handlar det om 50 000 elevers resultat på de nationella proven i engelska, matematik och svenska samt övergång till gymnasiet.

Forskarna kom också fram till att elever med en egen surfplatta presenterar sämre i svenska än elever utan dator eller surfplatta.

– Det är bättre med ingenting alls än att ha surfplatta när det gäller det nationella provet i svenska. Men det rör sig om relativt få skolor i vårt urval så här behövs mer forskning innan säkra slutsatser kan dras, säger Caroline Hall.

FAKTA: En-till-en

Är ett samlingsnamn för alla de kommuner eller skolor där man satsat på en dator till varje elev. Ett av de forskningsprojekt som följt upp satsningen är gjord av Örebro universitet. Projektet visar att satsningar på en dator till varje elev generellt sett har följande negativa effekter: ökade skillnader mellan skolor, ökade kostnader och ökat ensamarbete för eleverna. 2015 var det 1,9 elever per dator och 2018 1,3 elever per dator.

KÄLLA: Skolverket

LÄS MER: Experten: ”Vi måste fundera över vad de digitala verktygen ska användas till”


»Lärarna spelar ändå huvudrollen«

ur Lärarförbundets Magasin