Läs senare

Initierade tips lockar läsare

Kunnig personal i skolbiblioteket och hyllor som dignar av olika typer av litteratur. Det är två avgörande faktorer för att locka eleverna till läsning, menar Anders Bernersson, klasslärare i år 6 på Tuppkärrsskolan i Surahammar och en av årets tre vinnare av Svenska Akademiens svensklärarpris som delades ut på bokmässan härförleden.

17 okt 2012

Anders Bernersson är inte bara lärare utan även bibliotekarie och frilansande läsare för Bibliotekstjänst (BTJ), vilket betyder att han själv läser enorma mängder barn- och ungdomslitteratur.Var och varannan vecka presenterar han nya titlar för de 80 eleverna han undervisar i sitt arbetslag.

— Om du vet vad böckerna handlar om kan du föra initierade samtal om innehållet och också tipsa eleverna individuellt om böcker som du tror kan passa, säger han.

Just nu läser klassen favoriten »Alex Dogboy« av Monica Zak som handlar om en pojke som blir lämnad av sina föräldrar och tvingas leva som gatubarn i Honduras.

Som skoluppgift får eleverna till exempel försöka tänka sig in i Alex situation och skriva ett brev till mamman som övergav honom.

— Boken ger ett annat perspektiv på tillvaron och eleverna får möta människor de aldrig skulle möta annars — det är då litteraturen är som bäst, säger Anders Bernersson. 

ur Lärarförbundets Magasin