Läs senare

Italien och Japan stänger skolor – vill hindra coronaspridning

CORONAVIRUSETI coronas fotspår har Japan stängt ner majoriteten av sina skolor – för eleverna. Lärarna går fortfarande till jobbet i öde korridorer. Det berättar forskaren Kampei Hayashi, som befinner sig i Japan. Italien har beslutat att följa efter.

av Emma Olsson
04 mar 2020
04 mar 2020
Till vänster: En vanlig dag på Nagano Elementary School. Till höger: Skolan just nu efter coronastängningen. FOTO: Arata Miyajima
Då och nu på Sanyo Junior High School, Nagano. FOTO: Kenta Matsuzaki

I torsdags annonserade premiärminister Shinzo Abe att alla japanska skolor ska hålla stängda i minst två veckor, för att begränsa smittspridningen av coronaviruset.

– Skolorna är tomma. Det är som en spökstad – eller kanske som sommarlov, säger Kampei Hayashi till Lärarnas tidning.

Nu skriver DN att Italien utökar sina restriktioner. Skolor och universitet över hela landet stängs för att hindra smittan från att sprida sig vidare. Redan för en vecka sedan stängdes skolor i norra delarna av landet, och nu går italienska myndigheter vidare.

– Det Italien gör kan få effekt. Hade vi gjort samma sak i Sverige i dag hade vi inte fått någon effekt överhuvudtaget. Vi kunde möjligen få negativa effekter. Man tröttar ut skolsystemet, man skapar nya smittvägar, säger statsepidemiolog Anders Tegnell, till tidningen.

I Japan forskar Kampei Hayashi på skillnader mellan olika länders skolsystem, ansluten till Uppsala universitet.

– Jag är ingen specialist på smittsamma sjukdomar, så jag kan inte värdera beslutet på medicinsk grund. Men det är en stor störning för föräldrar och för samhället. Barn lämnas ensamma hemma eftersom föräldrar måste jobba som vanligt och ingen tar hand om barnen. Singelmammor eller föräldrar som båda arbetar och inte kan ta ledigt, de barnen blir lidande, säger han.

Landets skollag säger att smittsamma sjukdomar kan innebära att skolplikten tillfälligtvis upphör, enligt Kampei Hayashi.

– I fredags blev det kaos när lärarna skulle förbereda läxor för två veckor. Många av mina lärarvänner skriver på Facebook att de saknar barnen. Men samtidigt får de tid att slappa och sätta sig in i nya digitala verktyg – regeringen har precis gjort en digital jättesatsning, säger han.

Kampey Hayashi

Smittspridningen i Japan är begränsad. Hittills rapporteras drygt 200 fall, utöver de som befunnit sig ombord på kryssningsfartyget Diamond Princess som gick i hamn i Yokohama.

Nu går lärarna till skolan med full lön, men inte så mycket att göra. Stängningen kommer samtidigt som terminen närmar sig sitt slut. Det innebär att lärarna får sätta betyg på uppgifter och prov som redan är genomförda.

Hur påverkar det eleverna på lång sikt?
– Det beror på årskursen. För dem som ska gå ut i år så är det inte så allvarligt. Men de som går de första åren på mellanstadiet kan missa viktiga delar. Men lärarna tycker att det är okej och att de kan arbeta igen det när skolorna öppnar i april. Men ingen vet om det blir så, säger han.

Japan har OS i augusti, och Kampey Hayashi menar att det kan vara för att demonstrera trygghet inför jättetillställningen som regeringen stänger ner skolorna.

– Lärarnas huvudkritik är att det gått för snabbt. Lärarna borde ha fått en vecka på sig för att förbereda sig. WHO säger till exempel att barn inte är smittspridare på samma sätt som vuxna, säger han.

Eleverna ska egentligen hålla sig hemma. Men från Shibuya i Tokyo kommer rapporter om shoppande tonåringar på stan.

– Barn lämnas ensamma hemma eftersom föräldrar måste jobba som vanligt och ingen tar hand om barnen. Singelmammor eller föräldrar som båda arbetar och inte kan ta ledigt, de barnen blir mest negativt påverkade, säger Kampei Hayashi.

Fråga

Blir DU stressad av teknikkrångel i skolan?

ur Lärarförbundets Magasin