Läs senare

Jubel för en Uniq satsning

ReportageJublet är inte att ta miste på. På en månad har försäljningen av det egendesignade armbandet ”#uniq” dragit in så mycket pengar att det räcker till den planerade klassresan.
– Helt otroligt vad stort det blivit, säger Olle Cleve, 15.

av Sten Feldreich
02 dec 2019
02 dec 2019
Foto: Ulf Lodin

Glädjen är sann när han och de nio andra eleverna i klass 6-9 B på Ekebyhov grundsärskola på Ekerö väster om Stockholm, får de senaste försäljningssiffrorna för armbanden de tillsammans pärlar ihop. Richard Krüger, 12, ansvarig för statistiken, ritar in på diagrammet att det uppsatta målet för klassresan, 30 000 kronor, precis passerats. Det som började som en lös idé har utvecklat sig på ett sätt som ingen riktigt kunde tänka sig. Att det bara skulle ta en månad att nå målet känns osannolikt.

Men alla elevers arbetsinsatser har bidragit till att drömresan till nöjesfältet Liseberg i Göteborg blir verklighet i vår.

– Det känns nästan overkligt att armbanden blivit så populära, säger Eveline Fasth, 15, som varit i Göteborg tidigare men aldrig på Liseberg.

I våras var hon och klasskompisarna på Gröna Lund i Stockholm och alla fick mersmak. Pengarna dit hade de tjänat på kakförsäljning. Liseberg lockade som nästa resmål, men för att få ihop pengar till både tågresa och hotellövernattning i Göteborg skulle många kakor behöva säljas.

Då växte idén om armbanden fram.

– Vi hade talat om hur man kan tjäna pengar när någon nämnde ”fuck cancer”-armbanden, säger Denice Sverla, förstelärare och klasslärare. Eftersom vi tidigare i klassen pratat om vad det innebär att ha en intellektuell funktionsnedsättning började armbands-idén ta form. Individer med IF-diagnos utgör en liten grupp i samhället som är unik och ofta bortglömd.

Läraren Denice Sverla och Emma Åkrok, 15, kollar dagens mailskörd. Foto: Ulf Lodin
Gröna och persikofärgade pärlor används. Foto: Ulf Lodin
Richard Krüger, 12, skojar. Foto: Ulf Lodin
Foto: Ulf Lodin

– En kollega på skolan kläckte idén att stava ordet ”unique” med enbart ”iq” på slutet. Pang! där hade vi sista pusselbiten i vår hashtag ”#uniq”.

Budskapet med armbandet är att alla människor är unika, oavsett IQ. Att ha en intellektuell funktionsnedsättning är okej. IQ är bara en siffra, alla är lika mycket värda oavsett IQ.

Förutom att generera pengar till klassresan har armbandsprojektet betytt ny kunskap och en hel del nya erfarenheter för eleverna. Allt ifrån design av armbandet, inköp av material, kundkontakter per mail, försäljning, betalning med swish, packning av armbanden och adressering, till att posta paketen. Dessutom har klassen full koll på lager och betalning. Totalt tio ansvarsområden finns.

– Varje elev har sitt speciella ansvarsområde där vi drar nytta av vad varje person är duktig på. Tillsammans blir eleverna är ett lag som med härligt teamwork driver projektet. Något som är ganska ovanligt för klasser på grundsärskolan, säger Denice Sverla.

Klassen bjöd in föräldrar och anhöriga till mingelkväll när projektet var nytt, lärde dem att pärla armband och bjöd bland annat på hembakt knäckebröd som eleverna bakat i hemkunskapen.

Genom projektet har klassen även fått lära sig att använda sociala medier. Olle Cleve och Max Mannerbert, 15, kommunicerar nu via Instagram och Facebook medan Oskar Wernholm,15, ansvarar för att stavningen i deras kommentarer blir korrekt.

Foto: Ulf Lodin

Läraren Denice Sverla är uppenbart stolt när hon blickar ut över klassen.

– Jag är väldigt glad men inte jätteförvånad. Elever som går på grundsärskolan har ofta förmåga att lära sig så mycket mer än många tror. Våra läroplaner, grundsärskolan och grundskolan, skiljer sig inte allt för mycket åt. Vi tränar liksom grundskolans ämnesspecifika förmågor i alla ämnen och har ett något förenklat centralt innehåll att förhålla oss till.

– Det ligger en gammal förlegad tradition och fördomar kring att grundsärskolan ska bedriva ett omsorgsrelaterat uppdrag, vilket är felaktigt. Vi ska bedriva ett kunskapsuppdrag, men behöver vara lite extra kreativa hur vi först konkretiserar vår undervisning för att sedan lära eleverna att abstrahera och använda sina kunskaper.

FAKTA

Den som vill veta mer kan besöka klassens Instagram-konto: @weareuniq70

Armbanden kostar 100 kronor styck och kan beställas på weareuniq70@gmail.com

Överskottet kommer klassen att donera till Allmänna arvsfonden för satsningar på personer med intellektuell funktionsnedsättning.

ur Lärarförbundets Magasin