Läs senare

Lagändring krävs för att slippa digitalisering i förskolan

DIGITALISERINGFlera förskolor vill få göra undantag från den nya delen i läroplanen som handlar om digital kompetens.
Men att få tillstånd att göra undantag är bara möjligt genom en lagändring.

26 aug 2019
Lagändring krävs för att slippa digitalisering i förskolan
Historiskt har Waldorfgrundskolor haft flera undantag jämfört med de regler som gäller i andra skolor – men inte när det kommer till digitalisering av förskolan. Foto: TT

Sedan den 1 juli i år gäller den reviderade läroplanen för förskolan. Där slås det bland annat fast att barn ska få förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens.
Åsikterna går isär om huruvida det är rätt eller inte att introducera skärmar redan i förskolan.
De flesta Waldorfförskolorna i landet kommer att fortsätta försöka arbeta skärmfritt, enligt Riksföreningen Waldorfförskolornas samråd (RWS).
– Vi vill vänta, och hoppas på att politiker och myndigheter kan tänka till. Vi hoppas på att det sker en förnyad översyn av läroplanen när det kommer till den här frågan, eller att det kan skapas undantag för alternativa verksamheter så att det i alla fall finns en valmöjlighet för föräldrar, säger Geseke Lundgren, koordinator för RWS, och fortsätter:
– Vi anser inte att digital teknik är överlägsen de övningar i kommunikation och kreativitet som barnen gör på riktigt, i det reala livet. Barnet behöver vara aktivt med alla sina sinnen för att ha en maximal utveckling, och det är det inte när skärmar används.

Fakta: Waldorfskolor

Det finns runt 40 skolor, över 70 förskolor och flera särskolor i Sverige som använder Waldorfpedagogik.
   Antroposofiska idéer om utbildning och utveckling ligger till grund för Waldorfpedagogiken. Antroposofi undervisas inte till eleverna, men är grunden till pedagogikens didaktiska och metodiska upplägg, enligt Waldorflärarhögskolans hemsida.
   Den första Waldorfskolan startade år 1919 i Stuttgart.
   Skolan utgår från synen att barns mognad sker i olika faser. Hantverk och konst har en viktig roll i utbildningen.
   Waldorfskolorna är religiöst oberoende.
   Källa: Waldorfskolefederationen, Riksföreningen Waldorfförskolornas samråd och Waldorflärarhögskolan

 


I den reviderade läroplanen
för förskolan står det att barnen ska få möjlighet att utveckla en förståelse för digitaliseringen i vardagen, och möjlighet att lägga grunden för ett ansvarsfullt och kritiskt förhållningssätt till den digitala tekniken.
Historiskt har Waldorfgrundskolor haft flera undantag jämfört med de regler som gäller i andra skolor. Men de undantag som gäller i dag är att Waldorfskolorna inte behöver sätta betyg förrän i årskurs 9, i stället för i sjätte klass som gäller för andra skolor, samt att de också är undantagna från huvudregeln att lärare som undervisar i skolan ska ha statlig lärarlegitimation.
– För förskolan finns det inga specifika undantag i läroplanen för Waldorfförskolor. Det är regeringen som beslutar om vilken läroplan som ska gälla för förskolan, så om något annat skulle gälla för exempelvis Waldorfförskolor så behöver även regeringen besluta om det, säger Torun Rudin, tillförordnad chef för Skolverkets för- och grundskoleenhet.

Fakta: Adekvat digital kompetens

Läroplanen för förskolan har reviderats. Den reviderade läroplanen trädde i kraft den 1 juli i år.
   I den nya läroplanen står det att barnen ska få förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens.
   Barnen ska få möjlighet att utveckla en förståelse för digitaliseringen i vardagen, står det i den reviderade läroplanen.
   De ska också få möjlighet att lägga grunden till ett ansvarsfullt och kritiskt förhållningssätt till den digitala tekniken.
   Källa: Skolverket

Utbildningsminister Anna Ekström tycker inte att det är rimligt att förskolor eller skolor ska få göra undantag från den rådande skolplanen.
”Läroplanen gäller i alla förskolor, och både den och skollagen ska följas, oavsett om det handlar om en kommunal eller fristående förskola”, skriver ministern i ett mejl till TT.
Ett argument mot utbildning i digital kompetens i förskolan, som har förts fram från RWS är att föräldrar själva borde få bestämma ifall deras barn ska få använda digital teknik i förskolan.
”Föräldrars oro ska självklart tas på allvar, men det är läroplanen och inte föräldrars önskemål som styr vad barnen ska lära sig”, skriver Anna Ekström och tillägger:
”Digitalisering i förskolan handlar inte om att barn ska sitta mer framför skärmar eller att skärmar ska användas som barnpassning. Barn ska röra på sig, leka och träna sociala färdigheter i förskolan. Med stigande ålder ska barnen också börja förstå och använda digitala verktyg på ett sätt som stimulerar deras utveckling och lärande”.

ur Lärarförbundets Magasin

Lärarnas tidning frågar

Hej! Får vi ställa en fråga?
Vi undrar om du är: