Läs senare

Lär lärarstudenter sätta gränser för eleverna

DebattUnder lärarutbildningen får du inte lära dig hur du ska bemöta ett barn som kränker dig eller slår dig. Utbildningen måste börja rusta studenterna i gränssättning, om de inte ska lämna läraryrket eller gå under i klassrummet, skriver Sarah Rexbrink, ung lärare i Malmö.

26 mar 2018

Om debattören

Sarah Rexbrink

Ämneslärare i årskurs 7-9

Malmö

Tidningen Sydsvenskan rapporterar om att kränkningarna mot Malmös lärare har ökat med 121 procent. Granskningen visar ”lärare som känner rädsla, faller i gråt och ställer in lektioner” och ”lärare som förnedras, blir dödshotade och misshandlade av elever.”

Frågan jag ställer till mig själv när jag läser dessa rubriker är; ”hur kunde det bli så fel?”. Men, hur jag än vänder och vrider på det, kan felet inte vara barnens.

Illustration: Colurbox

Jag har under min studietid, som omfattar 4,5 år, arbetat heltid som lärare på en omtalad skola i Malmö. Jag älskar att jobba där, men jag har mött de som har hatat det. För det är en skola med problem, eller som många väljer att kalla det: en skola med problematiska barn.

Kanske älskar jag att jobba där för jag förstår många av barnen. Kanske älskar jag att jobba där eftersom jag också var ett problematiskt barn med adhd som ingen satte gränser för, med en drogmissbrukande farsa som aldrig höll vad han lovade. En sak vet jag i alla fall säkert; jag älskar mitt jobb eftersom jag vet att mitt uppdrag som lärare kan förändra ett barns liv. Självklart genom att förmedla och lära ut kunskap, men även genom att sätta gränser och visa empati.

Många gånger har jag både hört och bemött andra pedagogers tankar kring dessa barn som inte klarar av något i skolan samtidigt som de beter sig gränslöst. Detta har fått mig att tänka på vilka kunskapsmål studenterna på lärarutbildningen ska nå för att bli legitimerade lärare.

Under början av min utbildning hade jag endast en kurs i socialpsykologi. En givande kurs, men alldeles för otillräcklig inför det kommande verkliga yrkeslivet. Inte en enda gång under utbildningen fick jag lära mig hur man ska hantera gränslösa barn som kallar någon annan, vuxen eller barn, för ”fitta” eller ”hora”.

Under lärarutbildningen får du inte lära dig hur du ska bemöta ett barn som kränker dig eller slår dig. Du får inte lära dig hur du ska hantera ett mentorskap som nyutexaminerad i en klass med elever där flertalet har diagnoser eller fruktansvärda hemförhållanden. Du får inte lära dig hur man ska hantera kontakten med socialtjänst, polis och övriga myndigheter.

Inte en enda gång under utbildningen fick jag lära mig hur man ska hantera gränslösa barn som kallar någon annan, vuxen eller barn, för ”fitta” eller ”hora”.

Det du får lära dig är att du ska fostra eleverna till goda samhällsmedborgare. Du får också lära dig hur du kan använda romanen Madame Bovary från 1856 i ditt flerstämmiga klassrum. Du får veta att du i ditt uppdrag som lärare ska se till varje enskild individs bästa samt att du ska se till att eleven når kunskapskraven. Det blir väl enkelt att fixa när en 11- årig elev skriker till dig som nyutexaminerad 25-årig lärare att du är en hora och samtidigt spottar på dig?

Vad innebär ett sådant bemötande för alla de lärarstudenter som mer eller mindre har växt upp i en idyll och kanske tror att eleverna ska komma med ett rött äpple i handen till fröken? Ska de inte kunna jobba som lärare?

Jo, självklart, men utbildningen måste implementera de verktyg som behövs för att bemöta konflikter och problematiska hemförhållanden och som visar hur man kan sätta gränser för barnen utifrån deras eget bästa.

Om LT Debatt

Det här är en debattartikel. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Debattera hos oss!

Välkommen att göra din röst hörd i Lärarnas tidning. Vi efterlyser debattinlägg om såväl skolpolitik som lärarnära professionsfrågor.

Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort. Mejla till debatt@lararnastidning.se

ur Lärarförbundets Magasin