Läs senare

Lärare fångar inte upp elevernas intresse för engelska

Elever lär sig mycket engelska genom att på fritiden se på filmer, lyssna på musik och spela dataspel. Men det är skolan dålig på att utnyttja. Det visar en granskning Skolinspektionen har gjort på 22 skolor i årskurserna 6-9.

24 maj 2011

Eleverna i undersökningen berättar för Skolinspektionen att de på fritiden pratar engelska via internet och att de ser på engelska filmer utan svensk text. Men de granskade skolorna är dåliga på att fånga upp och bygga vidare på dessa fritidsintressen, enligt Skolinspektionen.

Det var till exempel bara vid några få lektioner engelskalärarna använde datorer i undervisningen.

Andra brister var att engelsklärarna sällan samarbetade och att varken lärarna eller eleverna på vissa lektioner talade ett ord engelska.

Trots detta påpekar Skolinspektionen att de flesta elever i grundskolan har goda eller mycket goda kunskaper i engelska.

Linda Kjellgren Meurling, lärare i engelska i år 7 till 9 på Åvestadalsskolan i Krylbo, ger Skolinspektionen rätt i kritiken.

— Jag har faktiskt försökt spela dataspel med eleverna. Men det tar ju tid att sätta sig in i sådana spel och den tiden har inte jag.

Hon känner igen att många elever lär sig mycket av sin engelska på fritiden.

— Absolut. Det finns många elever som har svårt i andra ämnen, men som är förvånansvärt duktiga i engelska. Och det förklarar de med att de spelar dataspel med kompisar över hela världen. På det sättet är dataspelen jättebra.

Linda Kjellgren Meurling vill själv bli bättre på att fånga upp det intresset.

— Vi måste bli bättre på att utgå från elevernas värld. Inte för att vi ska spela dataspel hela lektionerna, utan för att deras intressen kan bli en utgångspunkt för diskussion.

ur Lärarförbundets Magasin