Läs senare

”Lärarmarschen kan öppna ögonen för gemene man”

På lördagen hölls den stora Lärarmarschen för bättre villkor i skola, förskola och fritidshem. Många vittnade om stora utmaningar. ”Lärarnas villkor behöver förbättras”, säger Jan Östman, gymnasielärare i marinbiologi, biologi, kemi och naturkunskap.

av Torbjörn Tenfält
20 maj 2019
20 maj 2019
”Lärarmarschen kan öppna ögonen för gemene man”
Lärarmarschen samlade representanter för flera olika grenar i Skolsverige. Foto: Marc Femenia

Bra att så många professioner samlas i samma manifestation, tycker kollegerna från förskolan Pippi Långstrumps gata 12 i Bromma.

– Om man jobbar som lärare, förskollärare eller barnskötare spelar ingen roll, vi har ju samma mål. Vi måste få in mer resurser så att alla kan göra ett bra arbete, säger barnskötaren Carina Landmark.

Carina Landmark, Linda H Melander och Anette Sarkissian. Foto: Marc Femenia

Nedskärningarna slår över hela barn- och utbildningssektorn. Därför behövs en gemensam protest, menar hennes kollega, förskolläraren Linda H Melander.

– Det här påverkar kommande generationer. Psykisk ohälsa ökar bland barn och unga och fortsätter göra det om vi inte får politikerna att lyssna.

Barnskötaren Anette Sarkissian hoppas att marschen till Mynttorget ska få både politikerna och allmänheten att vakna.

– Barnens framtid är inget vi kan spara på, säger hon.

Trion hade hoppats att riksmedia skulle ge manifestationen mer uppmärksamhet och inte rikta så mycket fokus på bensinupproret.

– Men kanske är det ett tecken i tiden att många bryr sig mer om bensinpriset än om hur barnen har det, säger Linda H Melander.

Kristina Strandberg. Foto: Marc Femenia

Kristina Strandberg, förskollärare, föräldrakooperativet Rönnbäret, Gärdet i Stockholm:

– Jag kom hit för att jag vill bidra till att Förskollärarupprorets och Lärarmarschens budskap når ut till så många som möjligt. Vi måste bli mer uppskattade och få bättre förutsättningar för vårt arbete. Jag önskar att förskolan och skolan börjar samarbeta mer än de gör i dag. Tillsammans blir vi starkare.

Anna Brämming Bjare, grundskollärare, Björknässkolan, Nacka. Arbetsplatsombud, Lärarförbundet:

– Det är kul att gå tillsammans så många, allt från Kommunal till Lärarnas Riksförbund. Vi sitter ju i samma båt. Roligt också att vi gick en så lång runda genom stan. Många tutade och hejade på oss.

Anna Brämming Bjare och Gunilla Runesjö.

Gunilla Runesjö, textillärare, Björknässkolan, Nacka. Vice ordförande i Lärarförbundets lokalavdelning:

– Marschen kan nog öppna ögonen för gemene man, som hör politikerna säga att de satsar på skolan. Vi kan visa en annan sida; att det inte alltid stämmer som politikerna säger. Det gäller även hos oss i Nacka och då är det ändå en av Sveriges rikaste kommuner.

Jan Östman, gymnasielärare i marinbiologi, biologi, kemi och naturkunskap, Marina Läroverket, Danderyd:

– Lärarnas villkor behöver förbättras, jag har en kollega som just sagt upp sig på grund av stressen. Så kan det inte fortsätta. Klasserna blir större och många av våra elever har med sig problem från grundskolan. Politikerna måste göra något och vi måste visa vad som behöver göras. Lärarmarschen är ett sätt.

Jan Östman. Foto: Marc Femenia

Lärarna i fritidshemmen satsar på gröna ballonger för att synas. Och de vill gärna samarbeta mer med kolleger i de andra skolformerna.

– Det här är min första demonstration någonsin. Det känns jättebra att så många är här och bryr sig och att det är folk från alla yrken. Själv är jag både lärare och fritidspedagog, säger Nadine Shevin, lärare i fritidshem på Råsunda skola i Solna.

Cecilia Löfman, Björn Kallander och Nadine Shevin. Foto: Marc Femenia

Hennes tidigare kurskamrat Björn Kallander nickar. I dag är han lärare i fritidshem på Töjnaskolan i Sollentuna:

– Vi tillhör alla samma ansvarsområde och vi är alla påverkade av samma budget. Det är mycket bra att även fritidshemmen hörs i den här marschen. Så har det inte alltid varit.

Cecilia Löfman, lärare i fritidshem på Granbackaskolan i Solna efterlyser mer samarbete i arbetsmiljöfrågor.

– Arbetsmiljön skiljer sig mellan olika yrken och arbetsplatser, men den är ett gemensamt problem för alla oss som är här. Ibland kan man stånga sig blodig när man försöker få till förbättringar. Det vore bra att jobba mer ihop i de hör frågorna, även mellan fackförbunden, säger hon.

Dan Ekblad, ingenjör, Järfälla:

– Jag tycker inte skolan tar hand om de elever som är talanger i matte. Är man duktig får man två minuter med läraren under en hel lektion. Jag kan ju förstå att lärarna måste hjälpa de som inte fattar. Men om vi nu ska bli duktiga i Sverige och gå förbi finnarna behöver vi både lyfta de svaga och ta hand om våra talanger.

Oscar Skyttberg, Kalle Claesson och Dan Ekblad. Foto: Marc Femenia

Oscar Skyttberg och Kalle Claesson, högstadieelever, Fjällenskolan i Järfälla:

– Det byts ut för många lärare i vår skola. Många som inte är utbildade hoppar in – vi vill att de ska ha ordentlig utbildning. Om några av våra lärare går här i marschen? Vet inte. Vi har inte sett någon.

Anne Engel och Filippa Engellau. Foto: Marc Femenia

Anne Engel, lärare i hem- och konsumentkunskap och NO, Sigtunaskolan humanistiska läroverket.

– Jag hinner inte med mitt jobb och har varit sjukskriven på grund av stressen. Vi behöver inte lärarassistenter, vi behöver färre undervisningstimmar. Och låt estetiska ämnen få vara estetiska. Mina 13-åriga elever knäcks när de måste analysera och utvärdera som om de gick på högskolan. Alla uppsatser och inlämningsarbeten de måste göra leder också till mer dokumentation för oss.

Filippa Engellau, musiklärare, Sigtunaskolan humanistiska läroverket:

– Jag är här för att protestera mot nedskärningarna och att det läggs fler och fler uppgifter på oss lärare. Två dagar i veckan hinner jag knappt gå på toaletten mellan lektionerna. Vi musiklärare gör mycket utanför schemat, som till exempel avslutningar och konserter. Samtidigt måste vi hela tiden bevisa vad vi gör utöver undervisningen och det tycker jag är fel.

Klicka på bilden för att komma till alla artiklar om upproret bland lärare 2019.

ur Lärarförbundets Magasin