Läs senare

Lärarnas succédans: ”Mysig teambuilding och friskvård i ett”

SKOLAVSLUTNINGLärarnas dansshow på skolavslutningen i Lerbäckskolan i Lund gjorde omedelbar succé i kyrkan – och klippen har spridits världen över.
Musikläraren Maciel Numhauser berättar nu om förberedelserna, uppståndelsen efteråt, och ger sina bästa tips på hur man kan lyckas med en liknande överraskning för eleverna.
–  Det finns flera vinster med det, mysig teambuilding och friskvård i ett, men vi gör det ju för elevernas skull, säger han till Lärarnas tidning.

av Hampus Hagman
18 jun 2019
18 jun 2019
Lärarnas succédans: ”Mysig teambuilding och friskvård i ett”
Musikläraren Maciel Numhauser drog ihop NO-, matte- och mängder av lärare på Lerbäckskolan i Lund och bjöd på avslutningsshow.

Lerbäckskolan i Lund är fylld av traditioner. Att bjuda eleverna på en rejäl överraskning på skolavslutningen är en.  Det som först verkade som ett lugnt och stilla sångnummer med megahiten ”Shallow”, exploderade snabbt i ett väl synkroniserat dansnummer. Plötsligt stod runt 40 lärare och både ”flossade” och ”hypade” – popdanser som träffade mitt i prick hos eleverna.

Hur har reaktionerna varit efteråt?

– Den direkta reaktionen från eleverna hör man ju, de skriker, med blandad förtjusning. Det är väldigt överväldigande och lärarkåren blir stärkt som grupp. Vi bjuder på oss själva och det ska man inte underskatta, säger Maciel Numhauser, hjärnan bakom numret.

Förberedelserna började redan vid påsk. Då spelade Maciel in några dansrörelser med hjälp av sin 19-åriga dotter Izabella. ”Instruktionsfilmen” skickades sedan ut till all personal på skolan – steg för steg – och alla som ville haka på var välkomna att delta i spexet.

– Jag visade första delen som de fick ta hem och öva hemma mycket. Men man kan komma in i slutet också om man inte kan vara med på hela, man ska var med på sina egna förutsättningar tidsmässigt. Man kan få lov att ångra sig i sista stund och haka på i sista stund, säger han.

Det var tredje året i rad som den 45-årige musikläraren och hans kollegor satte ihop ett dansnummer i kyrkan.

– Tusentals nås av detta, från första året jag började på Lerbäcksskolan när vi gjorde det. Det blev så viralt. Det var en lärarsida i Tjeckien som skrev om det och jag var tvungen att Google-översätta artikeln. Det var ingen beredd på.

Vågar ni lova eleverna en uppföljning nästa år?

– Vi låtsas varje år som det inte blir någonting. Men man kan aldrig lova något som sagt. Det gäller att alla orkar och så där, men det är så klart målet. Jag vill verkligen lyfta kollegiet som är fantastiskt och går in för det här.


Maciel Numhausers tre bästa tips för att lyckas få till ett eget nummer:

  • Hitta något som eleverna kan relatera till. Musik eller danssteg, så det går att hålla enkelt.
  •  Börja i tid, i den mån det går.
  • Bjud på er själva. Kombinationen av att det inte är helt perfekt, men att det syns att man har lagt ner tid på det här för elevernas skull.

”Bästa är mötet med eleverna – kan skapa magi tillsammans”

Maciel Numhauser.

Ålder: 45

Yrke: Musiklärare på Lerbäckskolan i Lund (musikprofil)

Vad är det bästa med att vara musiklärare?

– Absolut mötet med eleverna. Att man tillsammans kan skapa magi. Det händer så många oväntade saker i mötet med eleverna, utveckling både musikaliskt och personligt. Så här på avslutningen ser man vad musiken har betytt. Att göra något man älskar och är bra på, tillsammans med personliga mötet är magiskt.

– På den här skolan har jag dessutom förmånen att ha inte mindre än fyra musiklärarkolleger som har byggt upp en fantastisk verksamhet långt innan jag började, med bla musikprofilen men även kring avslutningar, Lucia mm.

Vad är största utmaningen som musiklärare?

– Gruppstorlekarna och arbetsmiljön. Det är hörselproblem och stämbandsproblem. Det är utmaningen med skolan överlag, som är i kris nu, och att det är toppstyrt. Våra rektorer har inte så mycket att säga till om längre, budgeten kommer först och verksamheten får komma sen. Det är tufft. Man ska träffa 500 elever som ska ha bedömning på ett eller annat sätt. Grupperna ska bli större och större så nu känns det som det är på väg utför igen.

ur Lärarförbundets Magasin