Läs senare

Likt Rebella vill jag uppvigla – till eftertanke

av Charlotta Hemlin
20 aug 2018
20 aug 2018
Charlotta Hemlin är lärare i svenska som andraspråk på Westerlundska gymnasiet i Enköping.

Terminsstarten närmar sig och det är dags att börja tänka igen. Alltså, inte bara tänka sådana där flyktiga, sommarfilosofiska tankar som kan upplevas stora och begåvade i ens huvud men som inte låter sig konkretiseras. Nä, nu gäller det att få fatt i dem på riktigt, så där som i Harry Potter när professor Dumbledore drar tankar ur huvudet som långa maskar och tömmer dem i ett minnessåll.

Att tänka eller att ”låta sin intellektuella verksamhet vara inriktad på ett visst problem, kunskapsstoff eller förhållande” som Svenska Akademiens ordbok uttrycker det, är lite ovant efter en lång, het sommar men ändå ganska behagligt. Än har stressen inte tagit kontroll över processen. Än finns tid att tänka lite längre än till nästa lektion.

Och mitt i en flytt och sensommarens värsta åskväder slår det mig: Jag ska starta ett uppror det här läsåret. Jag har hittat en bok av konstnären Helga Henschen bland bokhyllor och flyttkartonger och blivit alldeles upplivad av hennes tecknade alter ego, Rebella, som utstrålar trotsallt-glädje och uppviglar till livsmod.

Att tänka efter ska inte förväxlas med att tänka ensam.

Jag vill också uppvigla. Jag vill uppvigla till eftertänksamhet.

Att tänka efter låter inte särskilt märkvärdigt. Hela läroplanen är fullproppad med formuleringar om analys och reflektion och vi uppmanar dagligen våra elever att tänka själva. Men om sanningen ska fram, hur ofta låter vi dem verkligen göra det? På djupet? Och hur ofta gör vi det själva?

Att tänka tar tid och om en tanke dessutom ska uttryckas i ord behövs ett mått av tålamod hos den som lyssnar. Att få pröva en tanke och famla lite i en formulering innan tanken hittar sin verbala form kan ta några minuter extra. Så det kräver sin rebell att kräva att få tänka efter.

Den som, i Hans Roslings anda, till råga på allt vill ha fakta som underlag för ett ställningstagande, tar ytterligare tid i anspråk. Enkla lösningar, populism och fejkade nyheter går snabbare och i sociala medier får eftertänksamheten ofta erkänna sig besegrad av uppmärksamheten.

Tänk om vi orkade ta till oss fakta och tänka efter själva. Inte minst inför valdagen i september. Och tänk om det fanns utrymme för våra folkvalda att emellanåt svara att de måste få tänka efter.

Att tänka själv ska nu inte förväxlas med att tänka ensam, på egen hand. Att tänka ensam är svårt och kan leda en ut på snåriga irrvägar. Att tänka tillsammans är bättre. Det kan vi träna på i skolan. Att lyssna på varandra och formulera tankar i ord. Samtal brukar det kallas.

Vill du vara rebell med mig?

ur Lärarförbundets Magasin