Läs senare

Marika Griehsel: Unik satsning på kunskap Unik satsning på kunskap

04 Nov 2004

Tidigare i hösta skunde vi se en kille på SVT vars ögon och öron växte sig riktigt stora i takt med att han tog in kunskap. Kul förhandsreklam för UR och SVT:s nya tevekanal, Kunskapskanalen, som startade i slutet av september. En digitaltevekanal som sänder sex kvällar i veckan med uppdraget att förmedla kunskap om världen, kultur, vetenskap och natur.  
  En unik och fantastisk satsning från public serviceföretagen, speciellt med tanke på att nya tevekanaler mestadels har kommersiella krav och lättsamma och spektakulära program fyller tablåerna i jakten på tittarna.  
  Den tid då Sveriges invånare bänkade sig framför teveapparaten för att se Programmet med stort P och sedan samtala om det nästa dag på jobbet är sedan länge förbi. Få är fortsatt ”trogna” en speciell kanal och inte minst bland yngre vuxna är tevetittandet både sporadiskt och svårt att förutse.

Som frilansande teve medarbetarehar jag i åratal lyssnat på programdirektörer och tablåläggare som talar om tittarsiffror och målgrupper. Hur program ska passa för olika tittare i olika åldrar.  
  Det är naturligtvis korrekt att även de icke-kommersiella kanalerna måste se om sitt utbud, förnya sig och erbjuda högkvalitativa program som gör att tittare vill fortsätta att betala licensen.  
  Men framför allt måste innehåll diskuteras och återigen diskuteras. SVT och UR behöver inte sälja reklamplats.  
  Nu är jag förstås partisk eftersom jag med glädje deltagit i arbetet runt ett av programmen i Kunskapskanalen, där vi tar upp vår omvärld och globaliseringsfrågor. Inköpta, ofta smala program som inte skulle hitta in i det vanliga teveutbudet och ofta producerade av människor med stor lokal kännedom.

Häromkvällen blev min åttaåriga dotter fast framför ett av programmen i serien ”Världen” om så kallad illegal invandring från Mexiko till USA.  
  Många frågor väcktes hos henne om nationella gränser, om risken för mammor och barn att vandra genom öknen för att kunna hitta ett arbete som de kan överleva på.  
  Jag var både överraskad och lite stolt över att hon just den kvällen valde bort en tecknad serie framför ett program om andra människors situation.  
  Det krävde förstås att jag satt med henne och försökte förklara men det bevisade än en gång att det är så svårt att dela in i målgrupper och åldrar.  
  Kunskapskanalen är ännu så länge i sin linda. Det krävs en digitalbox för att få in kanalen eller att ens operatör lagt in kanalen i det enorma teveutbudet. Om några år ska all teve i Sverige sändas digitalt, då blir den tillgänglig för alla.  
  Men till dess kan skolor, studieförbud och universitet ta del av Kunskapskanalens utbud även via kassetter för att använda de annorlunda kunskapsinspirerande programmen i sin undervisning.

MARIKA GRIEHSEL
JOURNALIST

ur Lärarförbundets Magasin