Läs senare

Mobilförbud kan bli hinder för en hel generation

DebattFramtiden tillhör de barn som kan använda digitala verktyg för att navigera i samhället, inte de som lär sig att mobiler är av ondo. Det ingår i skolans uppdrag att lära eleverna styra mobilen istället för att bli styrda av den, skriver konsulten Per Axbom.

06 Mar 2018

Om debattören

Per Axbom

Konsult inom digital design

Att jag själv skulle vandra genom rollerna webbkommunikatör, webbdesigner, it-strateg och konsult inom digital tillgänglighet fanns inte på kartan när jag gick i grundskolan. Jo, möjligen it-strateg, eftersom jag fick datorundervisning i skolan redan 1982.

Idag finns gymnasieskolor med fokus på e-sport. Psykologer behandlar patienter över nätet och via mobiler. Dagens barn går i skolan för att utöva yrken som ännu inte är påtänkta.

Bild: Colourbox

Den tekniska utvecklingen kan skrämma många som inte hänger med. Men sannolikt ökar antalet kroppsnära datorer framöver och samhällets funktioner knyts allt tätare till de bärbara apparaterna.

Dessutom är det dagens barn som kommer skapa framtidens tekniska hjälpmedel. Vi kan få dem att i förväg begrunda konsekvenserna av det skapandet. För om vi idag hjälper dem att bygga motståndskraft kommer de själva kunna skapa en sund relation till de digitala verktygen.

Alternativet är att fortsätta låta den nya tekniken skölja över barnen utan att medveten reflektion uppmuntras. Eller bestämma att mobilerna är en styggelse och förbjuda dem.

Det finns gott om elever som har ett problematiskt förhållande till tekniken och som tycker det är skönt när läraren samlar in telefonerna i början av lektionen.

Men budskapet att mobilen stör bidrar tyvärr till den ohälsosamma teknikrelationen. Vi förstärker en hotbild istället för att lära ut alternativa förhållningssätt. Sådana behövs, för frånvaron av mobilerna i skolan innebär ju inte att de slutar vara en integrerad del i allt som händer utanför.

Det måste ingå i skolans uppdrag att lära eleverna att bättre hantera den teknik som ska hjälpa dem att navigera i samhället. Vi kan vända oss till dem med ett av två budskap:

  • ”Mobiler är något som ni inte klarar av att hantera, och vi kan inte lära er hantera dem. Därför tar vi dem ifrån er.”
  • ”Mobiler kan vara ett problem. Låt oss tillsammans utarbeta strategier för hur de kan bli mindre av ett problem och mer av en styrka.”

Vi kan inte bygga ett samhälle som förväntar sig att medborgarna ska betala med Swish och identifiera sig med bank-id, och samtidigt hävda att apparaten som krävs gör sig bäst undangömd.

Barn i skolor som väljer att förmedla det andra budskapet kommer att använda mobilen som verktyg till sin fördel, och vara redo för den verklighet de släpps ut i. Barn som går i skolor där det första budskapet förmedlas, och där mobiler lyser med sin frånvaro, kommer inte vara lika redo.

Om LT Debatt

Det här är en debattartikel. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Debattera hos oss!

Välkommen att göra din röst hörd i Lärarnas tidning. Vi efterlyser debattinlägg om såväl skolpolitik som lärarnära professionsfrågor.

Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort. Mejla till debatt@lararnastidning.se

Lär eleverna bli proaktiva i stället för reaktiva i relation till sina mobiler. De bör vara en del i problemlösningen och får gärna komma fram till att mobilfria zoner stundtals hjälper, men de måste också få stöd i positiv användning.

Vi kan inte bygga ett samhälle som förväntar sig att medborgarna ska betala med Swish, identifiera sig med bank-id, ta emot post via Kivra och hantera skolans lärplattform, och samtidigt hävda att apparaten som krävs för att göra detta är beroendeframkallande, skadar inlärningen och gör sig bäst undangömd.

Vår uppgift är att lära barnen att styra mobilen i stället för att bli styrda av den.

Mobilanvändning som funkar med skolarbete

  • Ta kort på lärarens anteckningar på whiteboarden.
  • Filma när läraren förklarar en uppgift för att kunna repetera i lugn och ro senare.
  • Använd den som tidtagare för arbetsfokus, till exempel: ”nu jobbar jag fokuserat i 15 minuter”.
  • Skriv in i mobilens kalender när du ska jobba med uppgifter, och inte bara när uppgifterna ska vara klara.
  • Använd ”flashcard”-appar för att träna glosor och andra begrepp.
  • Slå av notifieringar för alla appar utom kalender och sms.
  • Ha inte mobilen synlig när du inte har för avsikt att använda den.
  • Använd ”stör ej” eller ”night mode” på ett medvetet sätt när du inte vill bli störd (viktiga samtal släpps fortfarande igenom).
  • Ladda mobilen utanför sovrummet. Använd en separat väckarklocka.
  • Ställ om skärmen till gråskala för att inte distraheras av starka färger och röda ”olästa meddelanden” som pockar på uppmärksamhet.

ur Lärarförbundets Magasin