Läs senare

Ny tv-serie ska inspirera lärare om programmering

ProgrammeringVad händer bakom kulisserna när vi söker på webben och hur styrs sociala medier? Det är ett par av sakerna som tas upp i andra säsongen av Utbildningsradions ”Programmera mera 2.0”.

Programmering handlar om mer än att knacka kod. I ”Programmera mera 2.0” sätter programledaren Karin Nygårds in det i ett större sammanhang. Foto: Karin Alfredsson

Programmet har premiär den 30 oktober på UR Skola och handlar om programmering som omger oss i vardagen.

– Väldigt mycket av det vi upplever styrs av programmering. Vi måste ha ett kritiskt öga på den digitala världen och förstå att den påverkar oss, säger programledaren Karin Nygårds, som till vardags arbetar med att utbilda kring digitalisering i skolan och är före detta krönikör i Lärarnas tidning.

I serien, som vänder sig till elever i årskurs 4–6, ställs mellanstadielever inför utmaningar som att kryptera meddelanden och att sätta ihop en dator. Förhoppningen är att också lärare och föräldrar ska vilja titta.

– Vi har sprängt in fakta som vi hoppas kan ge alla tittare kunskap, säger Karin Nygårds.

Kunskaper i programmering spelar roll bland annat när det handlar om källkritik, menar hon. Att vara källkritisk handlar inte bara om att ifrågasätta budskap, utan också om att vara källkritisk till tjänsterna vi använder, konstaterar Karin Nygårds och hänvisar till kurs- och läroplanernas nya skrivningar om digital kompetens.

Undervisning i programmering behöver sättas i större sammanhang.

– Det är lätt att det blir trevliga och spännande lektioner där man löser problem och kanske jobbar med matematik. Men jag tror att det som kan göra nytta är att hjälpa eleverna att dra kopplingar mellan programmeringslektionerna och det som händer när vi använder digitala verktyg i övrigt.

Karin Nygårds tycker att de nya skrivningarna i kurs- och läroplanerna tar lagom stora kliv och att det framöver behöver forskas om hur den digitala undervisningen fungerar i praktiken. Ett renodlat programmeringsämne hade inte varit ett bra kliv i dagsläget, tror hon.

– Många programmeringsvurmare anser att det nästan är det enda vi behöver och så är allting bra. Men skolan är komplex och består av många viktiga delar. Kanske borde vi hellre gå till botten med källkritik och uppförande på internet.

ur Lärarförbundets Magasin