Läs senare

Nye läsambassadören – son till en analfabet

intervjuGöteborgaren Bagir Kwiek, 47, är Kulturrådets nya läsambassadör med uppdrag att sprida läslust och få fler att hitta till litteraturen.

av Sten Feldreich
17 jan 2020
17 jan 2020
Göteborgaren Bagir Kwiek är ny läsambassadör. Foto: Susanne Kronholm

– Böcker förbättrar barns språk och hjälper deras fantasi. Böcker är som nycklar som öppnar upp nya sidor inom en. Därför är det otroligt viktigt att barn läser, säger han.

Bagir Kwiek har romska rötter och i den romska kulturen är läskunnighet ingen självklarhet. Han berättar hur avundsjuk han var som liten på att storasyster kunde läsa.

– Jag tjatade på henne att hon skulle lära mig läsa för jag förstod att böcker ger tillgång till helt nya världar. Så tack vare henne kunde jag redan läsa när jag började skolan, säger han.

Personligt

Bagir Kwiek

Ålder: 47.

Bor: Göteborg.

Gör: Arbetar som samhällsvägledare på Romano Center och har tidigare bland annat initierat den prisade utställningen ”Vi är romer!” (2013).

Har tillsammans med Monica Hirsch skrivit sagoboken ”Det var en gång det som inte var” (2016), en högläsningsbok med muntligt traderade romska sagor. Har arbetat med dokumentation kring romska vittnesmål från Förintelsen.

Aktuell: Tillträder sitt uppdrag som läsambassadör den 1 januari.

Bagir Kwiek arbetar på ett romskt informations- och kunskapscenter i Göteborg och kom till Sverige som ettåring.

– Pappa är polsk rom, mamma är kosovorom och jag är född i Kosovo. Pappa gick bara två år i skola och lärde sig att läsa på egen hand. Mamma gick aldrig i skola och är fortfarande analfabet. Bland många romer som bott länge i Sverige finns en hel del som varken kan läsa eller skriva, eftersom de aldrig gått i skolan.

Läsambassadörens förordnande räcker i två år och uppdraget denna gång har ett uttalat fokus på den romska minoriteten. Som läsambassadör kommer han att jobba 40 procent, två dagar i veckan, och räknar med att resa runt till bibliotek, bokmässor, skolor och träffa ungdomar.

– Jag har egna barn och märker skillnader i deras läsbeteenden. Mina två äldsta som nu är i 25-30-årsåldern har ett helt annat förhållande till böcker än de två yngsta som är i tonåren. De yngre har svårare att ta till sig böcker, de läser helst via digitala plattformar och det ger en annan typ av läsning. Men vad och hur de läser är mindre viktigt, det viktiga är att de läser.

Hur får man barn intresserade av läsning?

– Genom att ta fasta på sådant som intresserar dem och utifrån det hittar böcker inom det området.

– Viktigt är också att presentera dem för klassiska böcker, att introducera dem för böcker som betytt mycket för många. Helt enkelt väcka deras nyfikenhet kring sådan litteratur.

Vad stimulerar barns läsande?

– Jag tror att det är jätteviktigt att läsa högt för barnen när de är små. Det väcker en läshunger och vana vid böcker och litteratur, ett intresse som de förhoppningsvis har med sig livet igenom.

Tidigare läsambassadörer:

Johan Unenge, författare (2011–2013)

Johanna Lindbäck, lärare och författare (2013–2015)

Ann-Marie Körling, lärare och författare (2015–2017)

Johan Anderblad, programledare (2017–2019)

Fråga

Blir DU stressad av teknikkrångel i skolan?

ur Lärarförbundets Magasin