Läs senare

Obligatorisk språkförskola en dålig idé, Alliansen

DebattObligatorisk språkförskola är en mycket dålig idé. Minska barngrupperna så kommer de barn som behöver lära sig svenska att göra det. Alliansen borde skämmas, skriver företrädare för Förskoleupproret.

28 aug 2018

Om debattörerna

Anki Jansson, leg. förskollärare och grundare av Förskoleupproret

 

 

Katrin Nörthen, leg. förskollärare

 

 

 

Annica Järking, för detta förskolechef

Den 20 augusti lanserade Alliansen ytterligare åtgärder för sin integrationspolitik. Plötsligt dyker förskolan upp som en del av lösningen. Vi ska enligt deras förslag ta emot tre- till femåringar tre obligatoriska timmar om dagen för att de ska lära sig svenska. De kallar det för ”obligatorisk språkförskola”.

Jan Björklund, Annie Lööf, Ulf Kristiansson och Ebba Busch Thor, hur tänker ni nu? Ebba, du påstår i en debattartikel att du har läst vittnesmålen i #pressatläge, hur kan det då vara möjligt att detta ens kommer på tal? Jan, du säger i en intervju i Nerikes Allehanda att skolan har större problem än förskolan. Förskolan är vid en ”tipping point”. Dagens uppdrag går knappt att genomföra. Ni i Alliansen kommer att öka belastningen för personalen ännu mer. Skäms på er!

Bild: Colourbox

Vi är kända för er under Förskoleupproret #pressatläge. Ni borde vara mer pålästa. Förslaget är dessutom ett slag i luften. När vi får de barngrupper vi kräver så har vi lösningen där.

Här följer reaktioner på ert tillkännagivande från professionen, medlemmar i Förskoleupproret:

”… den personalen och resurserna behövs bättre i den redan etablerade förskolan. Bara barnen får tillgång till den vanliga verksamheten så får de all språkinlärning de behöver. Vi har varit proffs på detta i många år nu. Invandringen är inget nytt för svenskt vidkommande. Ge oss alla de resurserna de vill satsa.” (A. Kronfors, barnskötare)

”… med tanke på att barn lär sig språk i ett sammanhang så vinner vi på mindre barngrupper och att de lär i integrerad vardag!” (S. Fast, legitimerad förskollärare)

”Minska barngrupperna så kommer de barn som behöver lära sig svenska att göra det. Barn lär sig genom lek och samspel. Vi förskollärare och barnskötare vet hur vi ska arbeta med språk. Det är den viktigaste bryggan in i samhället: ”Professionens kunskaper utnyttjas inte. Beslutshavare saknar viss kunskap och kan därför bidra med förslag som stjälper mer än hjälper. Färre barn per pedagog i mindre barngrupper samt utbildad personal skulle gynna barnen i alla avseenden.” (P. Sjöholm, legitimerad förskollärare)

Menar man att barn som under flykt  varit separerade från sina föräldrar också ska delta i denna obligatoriska verksamhet? Det vill säga återigen separeras från sin familj.

Vi vet vad det innebär med obligatorisk närvaro av barn. Det innebär ytterligare en uppgift att genomföra för oss. Det är ett slag rätt i solarplexus på personalen och barnen. Vi förstår tanken med en så kallad obligatorisk förskola ur integreringssynpunkt. Tro inget annat. Men det finns också psykologiska och humanitära perspektiv:

”Och om inte den obligatoriska förskolan kommer att resultera i att hemmavarande nyanlända står vid förskolans port med sina barn, vad händer då? Innebär det någon form av repressalier för den nyanlända familjen? Menar man att barn som under flykt längre eller kortare tid varit separerade från sina föräldrar också ska delta i denna obligatoriska verksamhet? Det vill säga återigen separeras från sin familj. Diskuterar man ens barns förmåga till inlärning som genomlevt ett trauma? Jag blir uppriktigt orolig. Det handlar om familjer i flykt och vi bör möta dessa med allt annat än obligatorium.” (D. Hall, legitimerad förskollärare)

Nu räcker det! Gör om gör rätt.

Om LT Debatt

Det här är en debattartikel. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Debattera hos oss!

Välkommen att göra din röst hörd i Lärarnas tidning. Vi efterlyser debattinlägg om såväl skolpolitik som lärarnära professionsfrågor.

Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort. Mejla till debatt@lararnastidning.se

ur Lärarförbundets Magasin