Läs senare

Från Auschwitz: Så undervisar du för att det aldrig ska hända igen

FÖRINTELSENDet är 75 år sedan Auschwitz befriades från nazisterna. På plats under minnesceremonin finns Johan Bäck, tillsammans med andra lärare från hela världen. De ska prata om hur man undervisar om Förintelsen, på bästa sätt.

av Emma Olsson
27 jan 2020
27 jan 2020

På bussen där Johan Bäck sitter talas flera olika språk. Tillsammans med lärare från hela världen, gör han just nu den timslånga resan mellan Krakow och det forna dödslägret. Där hålls en minnesstund, innan den egentliga konferensen tar vid.

– Antalet överlevare minskar, de blir gamla och vi behöver hålla berättelserna levande.
Det är en utmaning. Men utmaningen är också att sätta det som hände under Förintelsen i samband med dagens politiska klimat, där högerextremistiska krafter är på frammarsch. Det pågår en normalisering av auktoritära och rasistiska åsikter. Det är något vi måste jobba mycket med, säger Johan Bäck, ordförande i Lärarförbundet Sundbyberg.

Johan Bäck på plats i Auschwitz

Arrangören för lärarkonferensen är Education International, världslärarfacket. Som enda svenska lärare besöker de Auschwitz i under minnesdagen, där deltar även Polens president Andrzej Duda, statsminister Stefan Löfvén, prinsessan Victoria och riksdagens talman Andreas Norlén.

Tillsammans med kollegor från Turkiet, Israel, Tyskland och övriga världen ska Johan Bäck diskutera hur man bäst undervisar om Förintelsen idag.

– Vi behöver ett internationellt utbyte i frågorna, vi ser en normalisering av rasism i Europa och många andra delar av världen. Och som lärarkår behöver vi ta ett internationellt grepp och samordna oss, säger han.

Och hur gör man för att undervisa om Förintelsen?
– Jag tror att det är viktigt med öppenhet. Att vi bygger relationer med våra elever, i stället för att säga åt dem att de har fel. Utan en relation kan vi inte ha trovärdighet i de här frågorna, säger Johan Bäck.

Så kan du undervisa om Förintelsen

  • Lär eleven att förstå sig själv snarare än försöka få dem att förstå hur det skulle kunna vara att vara
    fånge i ett koncentrationsläger eller hur det är att vara hbtq-person.
  • Låt elever säga vad de tycker och tänker i klassrummet så länge det inte strider mot lagen och så länge man inte säger det i avsikt att kränka någon. Däremot kan det hända att det någon säger får en annan elev att bli upprörd eller ledsen.
  • Det som sägs och diskuteras ska vara relevant för undervisningen. Du som lärare har planerat ett lektionsupplägg och om det inte hör hemma där så får frågan tas upp under en annan lämplig lektion.
    Källa: Christer Mattsson, föreståndare för Segerstedtinstitutet i Göteborg, ur artikeln ”Peka med hela handen…” ovan.

Fråga

Från när vill du sätta betyg på eleverna?

ur Lärarförbundets Magasin