Läs senare

Professor vill surfa till mattekunskaper

Ge alla elever en surfplatta när de börjar skolan och gör ”matematik-it” till nytt skolämne. Det föreslår Claes Johnson, professor i tillämpad matematik vid KTH.

13 dec 2011

I en debattartikel i Ny Teknik kritiserar Claes Johnson regeringens mattelyft för att vara meningslöst och dyrt. Han tror inte att det kommer att förbättra svenska elevers resultat i Pisa.
Istället för att, som utbildningsminister Jan Björklund vill, införa mer av traditionell katederundervisning borde man ersätta det gamla matteämnet med ett nytt – matte-it . Detta eftersom datorn, enligt Claes Johnsson, är en ”matematikmaskin”.
Majoriteten av det 50-tal kommentarer som lämnats på artikeln på tisdagseftermiddagen, var skeptiska till professorns tankar.
”Ta bort vilseledande hjälpmedel som ändå bara döljer det man behöver förstå”, skriver till exempel signaturen Illuminati.

Fråga

Blir DU stressad av teknikkrångel i skolan?

ur Lärarförbundets Magasin