Läs senare

Provfusket stoppas med färre prov och bra lärare

DebattEn växande kontrollapparat kommer inte stoppa läckage och fusk vid nationella prov. Det som krävs är färre standardiserade test och lärare som gör fortlöpande professionella bedömningar av vad eleverna kan, skriver läraren Peter Dahlgren.

Om debattören

Peter Dahlgren

Tjänstledig 7–9-lärare

Mora

Med fler standardiserade tester i form av exempelvis nationella prov och högskoleprov ökar risken för systematiskt och storskaligt fusk. När dessa standardiserade prov får en all större betydelse för betygssättning och bedömning ökar fuskrisken ännu mer. Om du dessutom lägger till en ökad fokusering på betyg som summan och värderingen av en människas utbildning så har du skapat en farlig soppa.

Hur ska då det växande fusket stävjas? Politiker och myndigheter ropar högljutt på hårdare straff. Störsändare och mobilfria zoner. Prov som görs digitalt i bunkrar. Som rättas på skyddade platser avskurna från omvärlden.

Kommer det lösa problemen? Förmodligen inte. Ju fler och ju oftare dessa standardiserade och nationella tester genomförs desto mer riskerar fusket öka.

Men vilken är då lösningen? Jo, den finns framför näsan på oss. Den handlar inte om en större kontrollapparat. Det handlar om professionella lärare.

En stor del av skolforskningen visar att lärarna är viktigare än proven. Förmodligen bland det viktigaste skolan har.

En kompetent lärare är Sveriges vassaste instrument för bedömning och betygssättning. Läraren känner sina elever. Träffar dem dagligen. Följer deras utveckling. Provar deras kunskaper och färdigheter fortlöpande.

Läraren och eleverna utvärderar och förbättrar. Allt med grunden i läroplan och kursplaner. Vid givna tillfällen sätts betyg på de kunskaper och färdigheter eleven visat och presterat.

I stället för fler standardiserade tester, kontrollanter, konstruktörer, störsändare och bunkrar borde vi satsa på kompetenta lärare. Lärare som har tid att göra sitt jobb. Att undervisa och bedöma. En stor del av skolforskningen visar att lärarna är viktigare än proven. Förmodligen bland det viktigaste skolan har.

Om LT Debatt

Det här är en debattartikel. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Debattera hos oss!

Välkommen att göra din röst hörd i Lärarnas tidning. Vi efterlyser debattinlägg om såväl skolpolitik som lärarnära professionsfrågor.

Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort. Mejla till debatt@lararnastidning.se

ur Lärarförbundets Magasin