Läs senare

”Regeringen sätter en enorm press på rektorer och huvudmän”

analysRegeringen lämnar nu fältet fritt för skolhuvudmän att besluta om de ska förlänga sommarlov, låta barn och lärare arbeta på helger eller studera på distans – och även stänga skolor om situationen kräver det. Det öppnar möjligheter men sätter också enorm press på skolhuvudmän och enskilda rektorer, skriver Lärarnas tidnings Lenita Jällhage i en kommentar.

av Lenita Jällhage
12 mar 2020
12 mar 2020
”Regeringen sätter en enorm press på rektorer och huvudmän”
Lärarförbundets Mathias Åström och Pär Andersson på SKR har flera frågor till hur regeringen tänkt.

Utbildningsministern Anna Ekström erkände, under presskonferensen på torsdagskvällen, att regeringen nu lägger ett tufft ansvar på skolhuvudmännen men sade i samma andetag att hon förväntar sig att de tar det ansvaret.

De som kommer stå främst i skottgluggen blir rektorerna. De måste foga sig i skolhuvudmännens beslut som kan varierar från en skolhuvudman till en annan. Det blir de som får möta eventuell kritik från personal, elever, föräldrar och lokala politiker.

Mathias Åström, Lärarförbundets förhandlingschef, anser att regeringen skjuter över de svåra besluten i knät på facket och skolhuvudmännen. Han beskriver det som att regeringen öppnar upp ett gäng dörrar utan att säga vad som finns bakom. Vart tar det samlade statliga ansvaret vägen, undrar han?

Redan i morgon kommer facken och Sveriges och kommuner och regioner (SKR) och andra avtalspartners som exempelvis Sobona, Almega, KFO och Idea sätta sig ned och försöka tolka hur förkortat sommarlov och helgarbete med mera ska kunna fungera i praktiken. Alla inser att det sista skolpersonalen behöver i detta läge är att regeringens nya förordning leder till vilda västern ute i kommunernas skolor och på friskolor.

Frågor som: Hur ska lärarna få ersättning för extraarbete? Vad händer om man inte kommer att ha tid att ta igen det elever missar? Ska friskolor kompenseras om de har stängt medan kommunala skolor har öppet för undervisning? Det är bara ett par av alla de frågor som kommer att bollas fram och tillbaka mellan parterna.

Per-Arne Andersson, chef för utbildning och arbetsmarknad på SKR, är bekymrad över hur regeringen har tänkt när man lämnat fritidshemmen och förskolorna därhän. De nämns inte av regeringen utan verksamheten förväntas vara igång som vanligt. Hur ska man uppfatta det undrar han i ett land där nästan varje litet barn går i förskola och på fritids?

Tiden får utvisa om regeringens möjligheter öppnar för mer problem än de löser.

Fråga

Blir DU stressad av teknikkrångel i skolan?

ur Lärarförbundets Magasin