Läs senare

Rektor viktigaste chefsjobbet – och det tuffaste

Hur få tid att vara pedagogisk ledare, tänka strategiskt och jobba långsiktigt när arbetsdagen är fylld av akututryckningar?
Genom att bygga en stödjande organisation runt rektorn, dela ledarskapet på fler och ha ett signalsystem för det som händer på skolan.

06 Jul 2010

En av slutsatserna i McKinsey-rapporten, som presenterades i Almedalen för två år sedan, var att skolledarna i framgångsrika skolsystem ägnar 80 procent av sin tid åt att vara pedagogiska ledare.
   Det är ett scenario som en svensk rektor bara kan drömma om när hon/han förutom att vara skolans ledande pedagog ska agera byggansvarig, dataexpert och se till att budget hålls. Rektor ska ta emot arbetsmiljöverkets granskare, se till att eleverna är trygga och ta hand om arga föräldrar. Uppvakta politiker, hålla tal och vara medieguru.
   – Allt inom åtta timmar. Man vet aldrig på morgonen hur arbetsdagen ska bli, säger Agneta Cederbom, ordförande för Lärarförbundets skolledarförening i Almedalen på tisdagen.
   Seminariet handlar om de utmaningar ledarskapet i skolan står inför – explosionen av sociala medier, ökade förväntningar från föräldrar och konflikten mellan svårförenliga kommunala och statliga krav.

I en stor kommun som Stockholm finns en del ledarskapsstöd för rektorerna. Det skulle kunna utvecklas så att de får mer avlastning, enligt skolborgarrådet Lotta Edholm (fp).
   – En del av det som varje rektor gör skulle kunna göras på förvaltningsnivå. Man skulle också kunna dela upp ledarskapet på fler. På gymnasieskolorna kan man till exempel ha programansvariga för att undvika att en skolledare chefar för alltför många individer, säger hon.

Det uppmärksammade fallet av nätmobbning mot en våldtagen flicka i Bjästa nämns som exempel på när skolledarskapet inte fungerat. Frågan är hur man ska göra för att undvika att hamna i något liknande.
   – Problemen finns sällan bara på nätet. Sannolikt fanns det tusentals signaler inom skolan som man kunde ha reagerat på, säger Andreas Johansson, biträdande rektor på Fryshusets gymnasium.
   Ann-Charlotte Gavelin Rydman, rektor på Dragonskolan i Umeå håller med. Man måste bygga ett signalssystem i skolan så att alla som jobbar där, inte bara lärarna, uppmärksammar saker som händer bland eleverna och ser till signalerna når ledningen.
   – För jag kan inte se alla 500 elever, säger hon.

ur Lärarförbundets Magasin