Läs senare

Rusta slöjdlärarna med digitala kunskaper inför hösten

ALMEDALEN Slöjdlärarna och lärarna i samhällskunskap behöver särskild drillning när programmering införs på schemat i höst. Den synpunkten kom fram vid ett IT-seminarium i Almedalen på måndagen.

av Stefan Helte
03 Jul 2018
03 Jul 2018

Eleverna ska få ökade kunskaper om att kunna navigera i ett alltmer digitaliserat samhälle. Det är bakgrunden till att regeringen har beslutat om ändringar i läroplaner, kursplaner och ämnesplaner från höstterminen.

Carl Heath chef digitalisering och lärande på RISE, Helen Henriksson skolutvecklare Göteborgs kommun, Sara Penje utvecklingschef Lidingö kommun, Per Falk It-strateg Upplands Väsby, Maria Nyström, rektor Rudbacka skolor, Lars Glimbert projektledare digitalisering Sollentuna kommun.

Vid ett seminarium i Almedalen i Visby på måndagen diskuterade några aktörer i teknikfronten vad skolans ökade ansvar för att undervisa om digitalisering kan få för konsekvenser.

Maria Runström, rektor på Runbacka skolor i Sollentuna, berättade att hennes skola har tjuvstartat med sin digitaliseringssatsning.

– Vi har redan infört programmering på schemat under det här läsåret. Det är en mycket spännande tid att vara i skolan. För det här är demokratisk kunskap. Alla har rätt att förstå sin omvärld.

Samtliga lärare på skolan gick inför satsningen en bredare introduktionskurs i programmering som Skolverket erbjuder.

–Det finns en stor kraft när ett helt kollegium tillsammans får kunskap och insikt om gemensamma frågor på det här sättet. Nu förstår verkligen lärarna att digitalisering är viktigt för alla ämnen.

Andra deltagare i panelen gav också exempel på hur skolan förbereder sig för digital kompetens och programmering inför höstterminen 2018.

Läs mer om skolans ökade ansvar för digital kunskap

https://www.skolverket.se/temasidor/digitalisering/grundskolans-grundsarskolans-sameskolans-specialskolans-digitalisering

Sara Penje, utvecklingschef i Lidingö stad:

–Jag frågade runt vilka lärare som behöver få särskilda kunskaper i ämnet och svaret var: Slöjdlärarna och lärarna i samhällskunskap. Digitaliseringen förnyar inte minst slöjdämnet och lärarna behöver ta nya steg. Det står jättebra saker om digitalisering i den kursplanen. Men i det här ämnet finns mycket tradition och därför är det viktigt att förnya lärarnas kompetens.

Projektledare Lars Glimbert, projektledare Sollentuna kommun:

–Att testa och att få misslyckas har varit A och O för oss.  För att driva ett projekt framgångsrikt måste man spruta ur sig idéer. Och då måste det vara helt ok att inte göra rätt varje gång.

Per Falk, IT-strateg i Upplands Väsby kommun:

–Vi har lärare och förskolepedagoger som är kallsvettiga och känner panik inför att de nya lär- och kursplanerna ska börja tillämpas nu. Men vi har sagt åt dem som är oroliga att de bara kan boka en träff med oss, så coachar vi.

Seminariet arrangerades av forskningsinstitutet Rise (Research Institutes of Sweden) och projektet Makerspace i skolan.

ur Lärarförbundets Magasin