Ingår i temat
Sociala medier
Läs senare

Såld på sociala medier

Nyss var hon kritisk ­— nu är nätet självklart i undervisningen.

16 apr 2010

Foto: Frida Lenholm

För bara drygt ett år sedan hade Kristina Alexanderson ännu inte någon mobiltelefon. Och om någon sagt att hon snart skulle börja använda internet, bloggar, Facebook och Twitter i sin under-visning hade hon förmodligen garvat högt.
— Egentligen är jag nog en ganska tråkig och traditionell lärare. Jag tycker om att ha kontroll över vad eleverna ska göra.

Tråkig är inte det första intrycket. Kristina Alexanderson har nära till skratt. Koftan är djupt rosa, halsduken illgrön. Ur en hemtrevlig röra i väskan fiskar hon upp två mobiler, varav den ena har många funktioner. Och numera är det ett vant pekfinger som scrollar nerför skärmen.
— Twittra är så kul, som en rolig lek! Det är kommunikation och dialog och helt kravlöst.
Traditionell undervisning till trots. Hösten 2008 kom Kristina Alexanderson fram till att hon kanske ändå måste börja använda datorn i undervisningen, trots knappa resurser och få datorer på skolan. Men till vad?
— Jag tror på möten. Jag vill inte ha en dumburk mellan mig och eleverna. Och power point ser jag mest som ett störande inslag.

Efter en kurs i webbpublicering hos stiftelsen .SE blev det första svaret på frågan därför: till att göra webbsidor. Under hösten arbetade eleverna med en romananalys av John Ajvide Lindqvists roman »Låt den rätte komma in«, vilket resulterade i webbsidan www.attbesokaenroman.se. Här har eleverna samlat information om karaktärerna och om bokens teman, och gjort en virtuell vandringsguide genom Blackeberg, där romanen utspelar sig.
Vid det här laget hade Kristina Alexanderson lärt sig en del om webbpublicering och bloggande. Så nästa svar på frågan blev: till att blogga. Kristina Alexanderson tycker om att arbeta offentligt, att hennes eget och elevernas arbete ska synas.
— Nu kan föräldrarna gå in och se vad vi gör och hur vi kommunicerar. Det har lett till en enorm skillnad på hur de ser på mig och mitt arbete. Det har helt klart höjt min status.
Kristina Alexanderson poängterar att datorn ger verktygen. Hur uppgiften konstrueras är fortfarande avgörande för resultatet. Men de kommunikationsmöjligheter som ­Facebook, Twitter och bloggar ger går inte att få till i den traditionella undervisningen, anser hon. Genom att allt dokumenteras och finns kvar kan läraren följa elevernas resonemang och reflektioner, se deras styrkor och svagheter och hjälpa dem att komma vidare i sina tankegångar.

Dessutom kommer alla till tals, eleverna kan säga vad de vill, när de vill och slippa att någon annan hinner före. Otroligt demokratiskt, menar Kristina Alexanderson.
— Samtalen som eleverna för med var-andra när de bloggar är helt fantastiska. Jag fick aldrig till sådana samtal tidigare. Processen som är så viktig är ofta svår att fånga, men med de här verktygen går det.

Personligt, Kristina Alexanderson

Ålder 38.
Yrke Ämneslärare i svenska och samhällskunskap på Enskilda gymnasiet i Stockholm.
Dessutom Utbildningsansvarig för stiftelsen .SE:s tävling Webbstjärnan. Ansvarig för Kolla Källans blogg på Skolverket.
Twitternamn @kalexanderson
Blogg www.kristinaalexanderson.se
Familj Man, tre barn.
Fritid Simning tre gånger i veckan.

Alla artiklar i temat Sociala medier (10)

Fråga

Från när vill du sätta betyg på eleverna?

ur Lärarförbundets Magasin