Läs senare

”Jaha, då ska jag lära eleverna köra skogsmaskin med hemundervisning…”

CORONAVIRUSETCoronakrisen har fått eleverna att släppa välfärdstänket och tagga till, tycker yrkeslärare Lennart Andersson, glad och förvånad över elevernas agerande.

av Sten Feldreich
20 mar 2020
20 mar 2020
”Jaha, då ska jag lära eleverna köra skogsmaskin med hemundervisning…”
Läraren Lennart Andersson med före detta eleven Viktor Johansson. Foto: Privat

Naturbruksskolans yrkeslärare Lennart Andersson i Svenljunga sammanfattade sin situation med ett inlägg på Twitter när beskedet kom att gymnasieskolorna skulle stängas:

– Jaha, då ska jag lära eleverna köra skogsmaskin med hemundervisning… det blir en utmaning.

Lärarnas tidning ringer upp för att höra hur det ska gå till.

– Hahaha, det är förstås omöjligt, men vi fixar nog utbildningen ändå för avgångseleverna. Vi har sådan tur att flera elever just nu är ute på sin APL (praktik). Vi hoppas kunna förlänga den perioden. Och sistaårseleverna har varit ute så pass mycket i skogsmaskin att vi redan har ganska mycket bedömningsunderlag.

Lennart Andersson håller i kurserna virkes- och terrängtransporter och tillsammans med sina kollegor anpassar han nu kurserna efter rådande coronasituation. Det får bli teoretiska övningar som till viss del kommer att utföras med hjälp av skolans lärplattform, i väntan på att restriktionerna släpper.

Undervisningen har hittills gått över förväntan. Hundra procent hade gjort dagens beräkningsuppgift.

– Eleverna är med på noterna och är snarast bättre nu än när vi har vanlig undervisning. Då är de vana att få hjälp, vilket ju är bekvämt för dem. Nu måste de skärpa sig, lägga välfärdstänket åt sidan och hugga i lite extra. Det känns som alla fattar allvaret och är beredda att ta sin del av ansvaret.

Problemet han ser är att kunna hjälpa elever med särskilda behov, som de med dyslexi.

– En viss hjälp har de av de särskilda pennor, med vilka de kan stryka under meningar de inte får ordning på. Då läser datorn upp texten för dem.

Lennart Andersson tror att det är rätt nyttigt för eleverna att uppleva att allt inte är serverat.

– Det är som när du är ute ensam i skogen i din skogsmaskin. Går en maskin i mångmiljonklassen sönder är det upp till dig att kunna laga den. Den kan inte bara stå stilla och ticka pengar.

Så vad är lärdomen från coronasituationen som råder?

– Att när det går emot så tar man i ännu lite hårdare och löser problemet.

Fråga

Blir DU stressad av teknikkrångel i skolan?

ur Lärarförbundets Magasin