Läs senare

Skolan en investering, inte en kostnad

Vad är viktigast att prioritera i ett samhälle där resurserna inte är oändliga?
– Vill man göra en bra krisinvestering är satsningar på skola och unga ett av de bästa sätten, tycker Gustav Fridolin, riksdagskandidat för Miljöpartiet.

07 jul 2010

Författaren till boken ”Blåsta”, som handlar om sveket mot de 80-talister som gick i skolan under förra krisen, är en av talarna vid Lärarförbundets tredje frukostseminarium i Almedalen.
   På frågan om Gustav Fridolin skulle prioritera skolan framför miljön om han var kommunalråd med begränsad plånbok blir svaret ”ja”.
   Maria Rankka, chef för tankesmedjan Timbro, ifrågasätter dock kopplingen mellan resurser och kvalitet. Hur framgångsrik en skola är beror mer på hur man organiserar arbetet, enligt henne.
– Det kanske handlar om vilket bestämmandeutrymme lärarna har. I vissa kommuner råder till exempel förbud mot att ge läxor, säger hon.

Men fyra av fem kommuner skär nu på skolan och enligt både Gustav Fridolin och Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén är det självklart att detta påverkar kvaliteten. Klassernas storlek avgör ju hur mycket tid läraren har att se varje elev.
   – En gång i tiden var Sverige världsbäst på att hålla en hög lägstanivå i utbildningen men nu har det uppstått sprickor som vi inte har råd med. Samhället använder 1,5 miljarder varje år till att lappa och laga efteråt. Jag lovar att vi skulle kunna göra oerhört mycket för de pengarna, säger Eva-Lis Sirén. 

ur Lärarförbundets Magasin