Läs senare

”Skönt att inte ta med jobbet hem”

Lärarnas tidning frågade fyra karriärbytare varför de slutade som lärare.

14 okt 2015

Foto: Carla Karlsson

Namn Malin Fallgren
Yrke Kanslist
Arbetsplats Floby pastorat
Lärarbakgrund Tio år som no/mattelärare

— Den största anledningen är att jag har små barn själv och kände att jag inte orkade riktigt längre. Det var så mycket man tog med hem – så mycket jobb, många tankar.

Malin Fallgren ville vara ledig en dag i veckan för att få livet att gå ihop. Men det fick hon inte för arbetsgivaren. Rektorn ville att hon i stället skulle ha kortare arbetsdagar, men det hade inte varit samma avlastning, enligt Malin Fallgren. Arbetsbördan var för tung.

— Det har hänt mycket på de tio år jag jobbat. Det har blivit tuffare i barngrupperna och det var många strider man skulle klara av varje dag.

I stället för att riskera att hamna i sjukskrivning valde hon att byta jobb.

— Jag trivs väldigt bra nu. Det är skönt att få fasta arbetstider och gå ifrån jobbet när arbetsdagen är slut. Det är helt annat socialt också, nu hinner jag sitta och prata med mina kolleger. Samtidigt kan jag ju sakna eleverna.

Kan du tänka dig att gå tillbaka till läraryrket någon gång?

— Ja, jag har ju själv sagt att det är en paus, nu när jag har små barn. Jag hoppas att det händer lite i skolan, att vi får minskad arbetsbelastning. Jag är ju lärare, så känns det.

 

Namn Linda-Marie Olsson.
Yrke Utvecklare, vuxen­utbildningen.
Arbetsplats Härnösands kommun.
Lärarbakgrund Fyra år som lärare i grundskola åk 1—6. Tidigare även förskolan.
— Jag kände att jag inte räckte till. Barngrupperna var stora och jag hann inte med att se varje elev och följa lärandeprocessen.

Vad gjorde du då?

— Jag tog tjänstledigt och jobbade som skidlärare i fjällen. Sedan fick jag det här jobbet att utveckla vuxenutbildningen i kommunen. Nu känns det bra. Jag kan påverka hur min dag ser ut.

Kan du tänka dig att gå tillbaka till läraryrket någon gång?

— Nej, det finns inget där som känns attraktivt så som skolan ser ut idag. Jag beundrar dem som orkar jobba i skolan, för det är inte lätt.
 

Namn Mattias Forsman.
Yrke Varumärkes- och kommunikations­­chef.
Arbetsplats Härjedalskök.
Lärarbakgrund Sex år som fritidspedagog.

— Jag trivdes men jag tyckte att det var för lite utrymme att bestämma själv. Lönen blev ju också betydligt bättre efter att jag hade bytt jobb, även om jag inte såg det som ett skäl till att byta.

Kan du tänka dig att jobba som fritidspedagog igen?

— Det skulle vara svårt för mig att gå till ett schemalagt arbete. Men jag håller det fortfarande högt att jag är pedagog.

Har du haft nytta av din bakgrund i ditt nuvarande jobb?

— Ja, jättestor nytta. Till exempel i att jobba strukturerat, ha förståelse för människor och bidra till att andra ska fungera bättre i olika sammanhang.
 

Namn Åsa Bengtsson.
Yrke Projektledare, Utbildnings­förvaltningen.
Arbetsplats Stockholms stad.
Lärarbakgrund 7 år som gymnasielärare i svenska och religion.

— Jag lockades av utvecklingsfrågorna, att jobba mer med helikopterperspektivet. Det började med att jag var arbetslagsledare, sedan var jag också programsamordnare mellan två gymnasieskolor innan jag blev projektledare. Jag jobbar fortfarande med gymnasieelever i ett projekt som ska förebygga avhopp.

Kan du tänka dig att gå tillbaka till läraryrket?

— Jag har funderat mycket på det och jag saknar eleverna i stort sett varje dag. Men jag har ett väldigt fritt jobb nu, vilket också spelar stor roll. 

ur Lärarförbundets Magasin