Läs senare

Skriet från bloggen

Slöjd- och bildläraren Majvår Waljus blandar och ger i bloggen Hugin skapar loss.

28 Nov 2013
Skriet från bloggen
Foto: Sara Bäckvall

Majvår Waljus tror på att blanda ämnen och uttryck. En av skolans viktigaste utmaningar är att få ämnen att mötas i meningsfulla projekt, tycker hon. Bonustiden eleverna får när de arbetar med flera ämnen samtidigt är bara en av fördelarna.

Lektionerna hålls i en ateljé på Freinetskolan Hugin i Norrtälje och där arbetar de integrerat med bild och slöjd.

– En av ateljéns härliga möjligheter är att kunna erbjuda en materialrikedom och att allt kan vara framme och serverat, säger hon.

Framme och serverat är det också på bloggen Hugin skapar loss, som Majvår Waljus driver. I den kan man följa processen i olika kreativa projekt genom bilder, text och filmer.

Ett exempel på ett sådant är Från flodkultur till Rom där eleverna tillverkar masker. Först gjuter de formar, sedan bygger de i papier-maché för att slutligen måla, dekorera och i mån av tid sy någonting till. Bild och slöjd går in i varandra och det är svårt att säga vad som är vad.

Ett annat pågående projekt som visas på bloggen är det runt Edvard Munchs tavla Skriet. Bland annat gör eleverna egna tolkningar av tavlan väljer sitt eget uttryck: skulpturer i olika material eller olika målningstekniker.

Majvår Waljus har jobbat med bloggen i den nuvarande formen under hela förra läsåret och den har hunnit bli etablerad bland både elever, föräldrar och andra lärare. Bloggen är beständig – annars tas saker hem eller slängs och glöms bort. Andra fördelar är att den når en större publik, är en inspirationshjälp mellan äldre och yngre elever – och att den sprider goda idéer vidare. Inte minst är den bekräftande för eleverna och visar att det de har gjort betyder något.

I början var hon noga med att måna om elevernas integritet och var därför försiktig med att lägga ut bilder. Paradoxalt nog var det den enda saken som eleverna anmärkte på när hon lät förra årets nior utvärdera bloggen. »Visa mer«, sa de. »Skriv om våra arbeten och vad de syftar till, lägg ut fler bilder och våra namn.«

– Det var inte alls den reaktion som jag hade väntat mig men jättetrevligt att höra, säger Majvår Waljus.

Så nu har hon släppt de sista hämningarna och låter eleverna på Hugin skapa loss i ordets rätta bemärkelse.

Du hittar slöjd- och bildbloggen här.

ur Lärarförbundets Magasin