Läs senare

Specialläraren Maria Glawe vinner Guldäpplet

LärarprisMaria Glawe, speciallärare med inriktning på språk, läs- och skrivutveckling i Trelleborg, är vinnaren av lärarpriset Guldäpplet 2018. UPPDATERAD.

av Martin Wallström
29 Okt 2018
29 Okt 2018

Maria Glawe, speciallärare som är inriktad på språk-, läs- och skrivutveckling och förstelärare på Söderslättsgymnasiet i Trelleborg blir därmed vinnare av det prestigefyllda lärarpriset Guldäpplet för 2018. Av motiveringen till priset, som delades ut under måndagen på Skolforum i Älvsjö, framgår att Maria Glawe ”genom innovativa samarbetsprojekt tar in omvärlden i klassrummet och tillsammans med sina elever och kollegor ständigt utvecklar undervisningen där digital teknik används för att skapa en engagerande och motiverande undervisning som bidrar till fördjupade kunskaper”.

Vad blev din reaktion när du fick veta att du hade vunnit?

– Jag kände en enorm glädje och stolthet, både över priser och över arbetet med eleverna, eftersom det är betydelsefullt i ett större sammanhang. Digitaliseringen möjliggör nya sätt att forma undervisningen på ett sätt som ökar tillgängligheten för eleverna och där lärare kan ingå i större gemenskaper av professionell utveckling, där det inte bara handlar om klassrum och böcker utan om att stöda elevernas utveckling av kompetenser och kunskaper.

Hur har du arbetat för att förbättra undervisningen med hjälp av digitala verktyg?

– Den digitala kompetensen har fungerat som ett förhållningssätt som genomsyrar undervisningen. Eleverna får lära sig både tekniken och att den har en funktion för lärandet. Det gäller att använda tekniken så att den inte stör lärandet, utan att den berikar och optimerar.

Kan du ge något exempel?

– Ja, när man läser skönlitteratur är det ofta en fördjupning där man själv studerar innehållet. Sedan kan tekniken fungera som ett kommunikationsverktyg för att fördjupa kunskaperna. Ett annat exempel är de två bloggar och hemsidor, Design för ett kreativt lärande och Framtidssagor från Trelleborg, som öppnar upp samarbeten både inom elevgrupper och till det omgivande samhället.

Ser du något samband mellan att både du och de två andrapristagarna är speciallärare som använder digitala verktyg?

– Det är roligt att vi är tre speciallärare som fick motta priset, men jag tror att det är slump att det blev så. Däremot så visar det att digitaliseringen skapar nya vägar till lärande. Elevernas medskapande blir avgörande, både för inlärningen och för att förstå hur man som individ är en del av en gemenskap. Tidigare har det funnits en lång tradition där man har arbetat med åtgärder för eleverna, samtidigt som den nya tekniken möjliggör nya former av medskapande i läroprocesserna.

Vad ska du använda prispengarna till?

– Inget är bestämt, men jag vill göra något utforskande och kreativt som gagnar undervisningen på ett sätt som gör skillnad.

Maria Glawe, vinnare av Guldäpplet 2018. Foto: Bo Helmersson

Det framgår också av motiveringen att Maria Glawe med hjälp av digitaliseringen tar in omvärlden i klassrummet på ett naturligt sätt. Hon vann priset i konkurrens med ett drygt hundratal nominerade lärare och två andra finalister.

– Guldäpplet lyfter fram lärare som med förankring i sina ämnen, systematiskt utvidgar den pedagogiska verktygslådan, delar erfarenheter, utvärderar och prövar sina resultat i diskussion med kollegor. Guldäpplets nominerade och pristagare är en viktig del i skolans digitala kunskapsbygge, säger Peter Becker, ordförande i Stiftelsen DIU och juryn för Guldäpplet, i ett uttalande.

De två andra finalisterna, Anna Bergström och Daniel Nilsson fick en delad andraplats, där det av motiveringarna framgår att de har använt digitala verktyg och teknik på ett sätt som stöder elevernas inlärning och personliga utveckling respektive kunskapsutveckling. Anna Bergström är speciallärare, med inriktning språk-, läs- och skrivutveckling och förstelärare på Lejonströmsskolans grundsärskola i Skellefteå. Daniel Nilsson är speciallärare i matematik och förstelärare på Stagneliusskolan i Kalmar.

Årets pristagare fick ta emot guldäpplena på Skolforum & Framtidens lärande av Mark Levengood, Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand, samt Sara Svanlund, andre vice ordförande i Lärarnas Riksförbund och Peter Becker, ordförande i juryn för Guldäpplet.

Vid samma ceremoni fick även Amelie Wahlström, rektor på Rudsskolan i Karlstads kommun motta Guldäpplejuryns särskilda pris, som delas ut till personer som har uträttat betydelsefulla och långvariga insatser för främjande av lärande med hjälp av IT och medier.

Guldäpplet delas ut till lärare som förnyat sin undervisning och inspirerat kollegor och elever med hjälp av IT. Priset delas ut av Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund och Stiftelsen DIU, som koordinerar priset. Juryn har också representanter från ovan nämnda även de två senaste årens vinnare. Priset består dels av ett specialdesignat glasäpple, dels ett stipendium på 25 000 kronor.

ur Lärarförbundets Magasin