Läs senare

SPSM skrotar kritiserad adhd-rapport

ForskningSPSM, Specialpedagogiska skolmyndigheten, drar tillbaka sin kritiserade rapport om elever med adhd på grund av bristande vetenskaplig kvalitet.

av Daniel Persson
28 Nov 2018
28 Nov 2018

SPSM, Specialpedagogiska skolmyndigheten, drar tillbaka sin kritiserade rapport om elever med adhd, skriver tidningen Specialpedagogik.

Rapporten ”Insatser i skolan för elever med adhd” kom i höstas och fick kritik. I en debattartikel skrev en rad forskare, pedagoger och psykologer att den fokuserade på att bemöta och avlägsna störande beteende i klassrummen istället för att anpassa undervisning och miljö till elever med särskilda behov.

Nu har SPSM valt att skrota rapporten eftersom den inte håller måttet.

– Jag vill betona att de resultat som vi förmedlar i rapporten baseras på kvalitetssäkrad forskning på internationell nivå. De är inte oviktiga och definitivt inte felaktiga. Men vi har kommit fram till att det är mest ansvarsfullt att dra tillbaka rapporten och göra en ny och bättre i stället, säger SPSM:s forsknings- och utvecklingschef Johan Östman.

Här kan du läsa hela artikeln i tidningen Specialpedagogik.

 

ur Lärarförbundets Magasin