Välkommen till Lärarförbundet

Nordens största lärarförbund med 234 000 medlemmar! Medlemskapet ger dig allt från råd, service, inspiration & kurser för din kompetensutveckling.

Testa tre månader gratis
Läs senare

Stora problem att rekrytera lärare till landsbygden

LÄRARBRISTENDet är extra svårt att rekrytera lärare till skolor på landsbygden, rapporterar Sveriges Radio Ekot. Problemen finns över hela landet.

20 aug 2019

Enligt skolchefer som Ekot pratat med kan det vara svårt att locka nyutbildade lärare till exempelvis byskolor då det ofta innebär ensamt arbete på små skolor.

– Det är en av de lärarkategorier som är svårast att rekrytera till. Jag tror dels att det kan bero på avståndet, men sedan tror jag att huvudorsaken är att det ofta är ett ensamarbete, säger Samuel Lundström, skolchef i Lycksele, där byskolorna ofta bara har en klass för årskurs 1-3 med en ensam lärare.

En annan möjlig orsak är att skolorna ligger långt från de orter där lärare utbildas.

– Vi har väldigt få som gör praktik hos oss. Det är ju ett sätt att rekrytera lärare att visa upp att man har en bra skola, en fin arbetsmiljö, och då kanske man kan knyta till sig lärare som är ute på praktik, säger Ulf Andersson, utvecklingsledare för barn och utbildning i Gullspång i Västergötland.

ur Lärarförbundets Magasin