Läs senare

Studie: Mobiler i klassrum stör inte eleverna

ForskningMånga pratar om att förbjuda mobiler i klassrummen för att få bort ett störningsmoment för eleverna. Men nu visar forskning att mobiler inte skapar oro.

08 Mar 2018
Foto: Colourbox

I ett svensk-finskt forskningsprojekt har forskarna filmat elever under tre års tid, sammanlagt 160 timmar film, skriver Dagens Nyheter.

– Våra forskningsresultat stämmer inte alls med mediebilden av mobiltelefonen som ett orosmoment i klassrummet som pockar på uppmärksamhet och stör undervisningen, säger Christina Olin-Scheller, professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet, till tidningen.

Mobilerna används i stället i lektionernas ”mellanrum”, när de exempelvis är färdiga med en uppgift och sitter och väntar. Då kan telefonerna snarare bidra med ett lugn och minska småprat med bänkgrannen, enligt forskarna.

De ser också att lärare och elever ofta kommer överens om hur mobilerna ska användas vilket leder till lite konflikt, samt att de används diskret.

Studien

  • I Sverige har studien genomförts i en medelstor svensk stad, på både studieförberedande och yrkesförberedande program på gymnasiet.
  • I Finland har studien genomförts på tre i huvudsakligen svenskspråkiga orter, motsvarande studieförberedande program.
  • Forskningsprojektet är ett samarbete mellan Karlstads universitet och Helsingfors universitet och Åbo akademi i Vasa.
    Källa: Dagens Nyheter

ur Lärarförbundets Magasin