Läs senare

Tre tips: böcker i ropet

Frågor jag fått om Förintelsen

Hédi Fried, (Natur&Kultur).

”Vad betydde det att ha sin syster med i Auschwitz? Var man hungrig hela tiden? Kan det hända igen?” Här samlar Hédi Fried frågor hon fått under sina år av föreläsningar i skolor. Under hösten får alla högstadieskolor i Sverige klassuppsättningar av pocketutgåvan, inklusive en lärarhandledning.

 

Stärk det matematiska självförtroendet

Sabine Louvet, (Gothia fortbildning).

Författaren är lärare och leder matteprogrammet Kalkyl. Hon vill bryta stigmatiseringen som går ut på att det bara är ”smarta” elever som kan bli bra på matte. Boken vänder sig till matematiklärare i högstadiet och gymnasiet som ska börja använda digitala verktyg i undervisningen.

 

Särskilt begåvade barn – förskolans utmaning och möjlighet

Mona Liljedahl, (Gothia fortbildning).

En handledning i hur man arbetar med särbegåvade förskolebarn. Enligt författaren, gymnasielärare och specialpedagog, är det viktigt att identifiera de här barnen tidigt om de ska trivas och utvecklas. Ett särbegåvat barn berättar om sin förskoletid i boken.

ur Lärarförbundets Magasin