Läs senare

Unga stadsplanerare tävlar med husbygge

På Karl-Oskarskolan arbetar åttorna med arkitektur i ett projekt som spänner över NO, svenska, bild och slöjd.

02 dec 2013

Bild: Mats Samuelsson

Måste husen vara fyrkantiga? Skulle de kunna ha någon annan form?

Läraren Mats Nygård förväntar sig inget svar, syftet med frågan är att få eleverna att »tänka utanför boxen«.

Här, i klass 8 orange:1 på Karl-Oskarskolan i Växjö, ska nämligen framtidens stad ta form. Klassen deltar i projektet Future City, en tävling för årskurs 6—9 där deltagarna i lag ska bygga en framtidsstad, med fokus på hållbar utveckling.

Tävlingen består av fyra steg:

  • Visualisera staden i Minecraft.
  • Beskriva staden i en uppsats.
  • Konkretisera den i form av en modell.
  • Förmedla den genom en muntlig presentation.

Åttorna på Karl-Oskarskolan är mitt uppe i att spåna fram sin stad i datorspelet Minecraft. Med var sin dator ­sitter eleverna i grupper om fyra till fem personer och spelar tillsammans.

— Vår stad är en modern storstad, där det mesta drivs på biogas, säger Paulina Persson, som med hjälp av datorns tangenter håller på att sätta in glas i fönstren på ett höghus.

Bredvid Paulina sitter Hubbe Rokka. Han planterar växter på husets tak.

— De får vatten härifrån, säger han och pekar med muspilen på en bassäng bredvid takträdgården. Det är en regnvattenreservoar.

Trots att eleverna bara arbetat i Minecraft ett par veckor har de kommit en bra bit på väg med sin stad. De viktigaste samhällsfunktionerna som polisstation, brandstation och sjukhus är på plats, liksom alla stora vägar och en fotbollsarena.

— Det här är jättekul, det känns inte riktigt som att det är skolarbete när man spelar dataspel. Det mesta har vi faktiskt gjort hemifrån. Då har vi diskuterat via Skype samtidigt som vi byggt, berättar Tilda Sandahl.

Karl-Oskarskolan är med i Future City-tävlingen för fjärde gången och har valt att genomföra den som ett ämnesöverskridande projekt i år åtta.Bild: Mats Samuelsson— Vi jobbar främst mot läro­planerna i NO och svenska, men det går att ta in många fler ämnen. Bild och slöjd kommer till exempel in naturligt när den fysiska modellen ska byggas, berättar läraren Christofer Lindberg som tillsammans med kollegan Mats Nygård håller i projektet.

Eftersom de båda är NO-lärare kretsar en stor del av undervisningen kring hållbar utveckling och miljö.

— Eleverna måste ta ställning till allt från avfalls­hantering till drivmedel, ­berättar Mats Nygård.

I samband med att han och Christofer Lindberg drog i gång projektet med årets åttor bjöd de in Växjös stadsarkitekt till en föreläsning. De fick också besök av en arkitekt som berättade om plushus, en byggnad som ­genererar mer energi än det gör av med.

— Det är viktigt att eleverna får en verklighetsförankring innan de börjar, men sedan försöker vi få dem att tänka bortom det, få dem att hitta på nya energikällor till exempel, säger Mats Nygård.

Bild: Mats Samuelsson

Eleverna brukar lyckas bra med projektet. De flesta når målen och för två år sedan vann Karl-Oskarskolan Future City-tävlingen. I fjol kom de tvåa.

Även årets deltagare verkar ha höga ambitioner.

— Vi ska vinna, säger Paulina Persson.

Future City

  • Tävling för elever i åk 6—9 som går ut på att bygga framtidens stad, dels i datorn, dels som en fysisk modell. 
  • Eleverna ska också skriva en uppsats om sin stad och göra en muntlig presentation inför en jury, först i en regiontävling och sedan, om de går vidare, i riksfinalen. 
  • Tävlingen arrangeras i samarbete mellan organisationer inom samhällsbyggnadssektorn, bland annat Energi- och Miljötekniska föreningen, Sveriges Byggindustrier och Trafikverket.

Läs vidare

För anmälan, regler och lektionsförslag: futurecity.nu

ur Lärarförbundets Magasin