Läs senare

Vad gör ni i sommar?

Vi frågade fyra fritidshem vad de planerar för att alla barn ska få ett skönt lov.

08 jun 2015

Annika Ortega 
fritidspedagog på Kulladalsskolan i Malmö.

— Före sommaren träffas en sommarlovsgrupp med personal från alla avdelningar. Vi vill ge barnen en rolig och minnesrik sommar, därför jobbar vi alltid mycket med planeringen.

Varje år söker vi pengar från en fond så att vi exempelvis kan beställa bussar. Vi har utflyktsmål som vi åker till varje år. De barn som inte har möjlighet att byta miljö under sommaren ska få göra det ändå genom att vara på fritids. Det blir ungefär en utflykt i veckan. Det kan vara Falsterbo­stugan, Skånes djurpark, havet vid Ribers­borg och Sibbarp eller bokskogen.

Maten är viktig, vi försöker köpa lite annorlunda frukost och mellis. Lunchen vid utflykter beställer vi och får utkörd.

Det finns fina grönområden runt skolan som vi också utnyttjar. Är vi kvar hemma har vi alltid något planerat, även om det förstås finns tid för fri lek.

Barnen tycker att det är mysigt och roligt på sommaren. Vi vuxna är också mer avslappnade och har mer tid för barnen.
Annika Lindgren
barnskötare på ­Solhemsskolan i Spånga.

—Vi gör mycket utflykter till muséer, parker och plaskdammar. Men med tanke på säkerheten åker vi inte till någon badsjö. Vad vi gör är beroende på hur många barn vi har och vilka de är. Vi försöker alltid se till att det finns personal som barnen känner men om inte det går ­håller vi oss i närheten av fritids. Det har också med säkerhet att göra. Barnen ska känna sig trygga.

Gun-Marie Norlin
fritidspedagog på Tallbacka­skolan i Gällivare (till vänster).

— Vi har alltid ett bra program för sommaren, det är något jag gärna skryter med. Det hänger ihop med att personalgruppen består av så många fritidspedagoger.

På min avdelning är vi fem stycken på 90 barn, det är super­bra! Vi försöker alltid se till att det jobbar någon fritidspedagog varje vecka under sommaren.

Vi håller oss utomhus så mycket det går, vi gör cykel­utflykter, eller far till skogen och grillar eller till någon sjö där vi kan fiska och bada. Låg­fjället ligger också i närheten men då måste vi ordna med transport och det är inte alltid så lätt eftersom vi inte får skjutsa barnen i våra egna bilar. Allt planeras utifrån ­barnens önskemål.
Foto: Ola Håkansson
Dan Billebo
fritidspedagog på Holmes­skolan i Torsby.

— Varje sommar flyttar vi ut vår verksamhet till Kallnäs en halv mil söder om Torsby. Kallnäs är ett gammalt kollo som kommunen äger och som vi får utnyttja sex—sju veckor på sommaren. Barnen går som vanligt på dagarna och föräldrarna lämnar och hämtar där. Om föräldrarna inte har körkort eller bil ställer vi upp och skjutsar. Vi lånar en av kommunens bilar under den här tiden.

Veckan innan vi flyttar ut packar vi spel och leksaker, porslin och glas och en massa mat som vi kör dit. Det blir ett antal vändor och det krävs en hel del planering, men vi har ganska bra rutin på det hela.

Att vi flyttar från skolan leder automatiskt till att vi gör annorlunda saker. Utanför huset finns en jättestor gräsmatta där vi leker och spelar fotboll och en stor ek som det är bra att klättra i. Är det bra väder blir det mycket bad, vi har en badplats alldeles intill som vi går till ett par gånger om dagen. Det är en jättefin och långgrund strand. Är det många barn badar vi i omgångar, det är viktigt med säkerheten.

Vi försöker skapa så mycket sommarlovskänsla som möjligt. Det är betydelsefullt, särskilt för de barn vars föräldrar jobbar på sommaren. En del föräldrar har företag som har högsäsong då, andra har säsongsjobb på sommaren men jobbar kanske inte så mycket resten av året. I mitten av juli är det inte så många barn, då går vi alla ner i varv. Man kan säga att vi blir lite förvildade. Vi utnyttjar naturen, tittar på insekter och plockar hallon och blåbär till filen.

95 procent av barnen älskar det, men det är klart att det finns de som inte är så förtjusta i att vi flyttar på oss, de som behöver lite mer struktur och som är beroende av att de känner alla. Så gott det går försöker vi att ha ordinarie personal på plats hela sommaren.

ur Lärarförbundets Magasin