Läs senare

”Vi står kvar medan tåget går”

av Stefan Helte
10 feb 2017
10 feb 2017
”Risken är att fler tackar nej till fackliga updrag”, säger Mikael Eriksson, fackordförande som inte får del av lärarlönelyftet. Foto: Anders G Warne

Mikael Eriksson, ordförande för Lärarförbundet i Nacka, är en av de fackligt aktiva som ställs utanför lärarlönelyftet.

— Vi står kvar på stationen, medan vi ser tåget åka i väg, säger han.

I Nacka har Lärarförbundet tre personer som jobbar heltid fackligt.

— Vi fick signaler från kommunen att det inte är någon idé för oss att söka pengarna, eftersom vi ändå inte skulle vara aktuella.

Vad tycker du om det?

— Visst, det fackliga engagemanget är ideellt grundat. Men vi bör ju ha samma ekonomiska förutsättningar som lärarna vi kämpar för. Enligt förtroendemannalagen ska vi inte missgynnas av vårt fackliga uppdrag.

3 000 kronor extra varje månad handlar om mycket pengar, påtalar han.

— Vi tycker att vi har ett rätt komplext uppdrag och sysslar med skolutveckling hela tiden.

Skrivningen i regeringens förordning om att läraren ska undervisa eller ha uppdrag av pedagogisk natur går att komma runt, menar Mikael Eriksson, genom att arbetsgivaren gör ett lokalt lönelyft med egna pengar.

Han tycker att det över huvud taget är svårt att bli rätt lönebedömd som facklig motpart.

— Ju mer på hugget jag är, desto mer kan jag uppfattas som obekväm av arbets­givaren.

I spåret av lärarlönelyftet och karriärtjänstreformen befarar Mikael Eriksson, och flera andra som Lärarnas tidning har talat med, att det blir ännu svårare att locka lärare att jobba fackligt.

— Risken är att fler lärare tackar nej till fackliga uppdrag, eftersom de kan bli av med sitt lärarlönelyft.

Nacka kommun försvarar sin hantering av lärarlöne­lyftet:

— Vår grundprincip är att pengarna ska gå till lärare som har undervisning med elever, säger utbildningsstrateg ­Jonatan Lannemar.

Samtidigt har Nacka beslutat att den som arbetar fackligt upp till 50 procent kan få del av lyftet. Arbetsgivaren har tagit fasta på förordningens skrivning om att den som har ”uppgifter av pedagogisk ­natur” kan få del av pengarna.

— Vi anser att det är rimligt att lärare ska kunna ta på sig vissa fackliga uppdrag också.

Innebär inte det att ni ekonomiskt missgynnar dem som tar på sig större fackliga uppdrag?

— De har själva valt att gå in i dessa uppdrag. Och det finns alltid problem med gräns­dragningar, där vissa gynnas och vissa missgynnas, säger Jonatan Lannemar.

ur Lärarförbundets Magasin